Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ktorá to je, tá herečka?

.elena Akácsová .lifestyle

Jazyk je jej pracovný nástroj i predmet skúmania. Dobre vie, že sa ľahko môže stať nástrojom moci nad druhými, a tak nás pred tým vystríha. Ingrid Hrubaničová.

Ktorá to je, tá herečka? Boris Németh

jazykovedkyňa, publicistka, autorka, spoluzakladateľka divadla Stoka (viac o Stoke, ktorá práve oslavuje 25 rokov, v aktuálnom papierovom vydaní .týždňa alebo tu), dnes herečka a spoluautorka v divadle SkRAT Ingrid Hrubaničová nenapĺňa stereotypné predstavy o extrovertných herečkách ani jazykovedkyniach, policajtoch, ktorí strážia čistotu jazyka pred všetkými.

V rozhovore pre rubriku Sedem cností a nerestí, ktorý celý nájdete v najnovšom vydaní .týždňa alebo tu, nám vysvetlila, prečo je tolerantná jazykovedkyňa:

„Policajný prístup je opretý o inú jazykovú a spoločenskú situáciu. Kontrola jazyka bola silná v socializme, lebo bola spojená s kontrolou myslenia. ... treba vidieť, ako veľmi sa prehĺbilo ľudské poznanie, ako sa zmnožila realita, cez aké rôzne kanály prúdia informácie, preto aj jazyk je komplikovanejší, má väčšiu variabilitu, je v ňom viac cudzích slov, vlastných mien cudzieho pôvodu, odborných názvov, skratiek a podobne. Encyklopedické zvládnutie slov: čo znamená to, a čo to slovo, už nie je možné. Možné je vedieť, ako sa k odpovedi dopracovať. Želám si, aby sme sa ako spoločenstvo posunuli ďalej od stereotypov, čo je správne a nesprávne. A aby sme pri všetkej komplikovanosti sveta nepoužívali jazyk a slovo ako nástroj moci nad druhým.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite