chcela byť herečka, šupli ju na spev, v opere bola prvýkrát až v pätnástich, študovala divadelnú vedu a už vtedy jej vedúci katedry povedal, že je fachidiot. Dnes je operná vedkyňa, skrátene operologička, všeobecne vorkoholička. Kamkoľvek príde, rozhovor sa väčšinou zvrtne na operu. Ale podľa nej je to preto, že to ľudí zaujíma, niežeby ona mala potrebu o tom stále hovoriť. Áno, aj nás to zaujímalo, a tak sme sa hneď spýtali, aká je súčasná opera a o čom sa dnes na Slovensku robí operná veda:
Aká je súčasná opera? Vonku, najmä v nemeckej oblasti, veľmi angažovaná, opera je tribúnou, z ktorej sa hlásajú názory, ideologické, politické, osobné, zväčša veľmi liberálne. Na Slovensku sme opatrní, u nás je konzervatívne publikum. Nie je tu tradícia apelatívneho divadla, dokonca aj Peter Konwitschny, ktorý je provokatívny režisér, robil v SND remaky zo svojich miernejších réžií, nie z tých, ktorými zaťal riadne do živého. Aj Vec Makropulos (naša recenzia tu) je v európskom kontexte inscenácia síce veľmi zaujímavá, ale mierna a pokojná. No aj u nás sú smelšie typy, napríklad Martin Bendik, jeho najnovší Fidelio (naša recenzia tu) je to, čomu sa hovorí kontroverzná inscenácia.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.