posledný škandál United Airlines z apríla tohto roka s násilne vyvlečeným pasažierom poukázal na limity overbookingu, systému, v ktorom je do predaja zaradených viac leteniek než reálnych miest. Ani 800 dolárov nemotivovalo pasažierov letu z Chicaga do Louisvillu natoľko, aby sa vzdali zakúpenej letenky a dobrovoľne vystúpili. Ak chcel však UA vyriešiť situáciu konštruktívne, mal sumu zvyšovať dovtedy, kým by sa zdvihli ruky slobodne, bez asistencie letiskových pracovníkov.
Vráťme sa však k príčine celého problému – overbookingu. Táto laikovi pomerne nelogická praktika má pragmatické dôvody. Jej vinníkmi sú omeškanci. Aerolínie majú k dispozícii údaje o pasažieroch, ktorí si už zakúpili letenky – akýsi flight record. Ak v zozname osoby, ktoré v minulosti opakovane zmeškali lety, komplexný algoritmus vyčísli, do akej miery je potrebné konkrétny let overbooknúť. Ak teda cestujete s chronickými omeškancami, máte vyššiu pravdepodobnosť, že skončíte podobne, ako už spomenutý pasažier.
prehľadný boarding a fér opierka
Pozrime sa na ďalšie riešenia, ktorými letecké spoločnosti budujú svoje konkurenčné výhody. Začína sa to už na letisku a síce bezproblémovým boardingom. Cestovanie a s ním spojená honba za vlastným komfortom však v cestujúcich neraz prebúdza nižšie pudy. V márnej a nezdôvodniteľnej nádeji urýchlenia procesu sa tiesnia v rade boardingu skupiny 1. aj keď patria do 4. Po nalodení nasleduje súboj o opierku, prípadne spustenie sedadla do polohy ležmo ešte pred odletom.
Aj ľudskej nekultúrnosti však možno predchádzať. Séria preventívnych opatrení je založená na nenápadných pošťuchnutiach (v ang. nudges), ktoré nabádajú cestujúcich k rozhodnutiam prínosným pre všetkých. Výskumy dánskeho behaviorálneho vedca Pelle Gulborg Hansena a jeho tímu, ktorí sledovali správanie pasažierov 500 letov na letisku v Kodani, ukazujú, že funkčné dizajnovanie priestoru lietadla, ale aj letiskových priestorov, ovplyvňuje správanie pasažierov. Bez ich vedomia a k lepšiemu.
Tím zistil, že pre rýchly a bezproblémový boarding je dôležité, aby boli využité všetky miesta na sedenie.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.