poznáme mnoho jedál, predovšetkým francúzskej kuchyne, ktoré nesú pomenovanie po slávnych herečkách, spevákoch či dirigentoch. V devätnástom storočí to totiž bola ohromná móda. Šéfkuchári, podobne ako dnes, patrili svojím spôsobom medzi smotánku. Bezhlavo sa zaľubovali do hviezd divadelného neba, ktoré k nim do reštaurácií chodili po úspešných premiérach počítať kytice a diamantové náhrdelníky, čo podostávali od svojich ctiteľov. V návale inšpirácie spôsobenej búrkou hormónov kuchári zatiaľ vymýšľali nové jedlá pre svoje herečky a hercov, maliarov či dirigentov. Dnes už zrejme nikto nenazve svoj steak po Meryl Streepovej, fondánovú pusinku po Isabelle Huppertovej či novú variáciu halušiek po Táni Pauhofovej. Veľkým hviezdam belle epoque, ako boli Eleonora Duseová či Sarah Bernhadtová, však vďačíme za nepreberný zástup polievok, hlavných jedál či zákuskov.
Talianskemu Mozartovi Gioachinovi Rossinimu sa, na rozdiel od všetkých spomínaných, podaril ešte jeden neuveriteľný kúsok. On kuchárov nielen inšpiroval, on sám dokonca niektoré jedlá vytváral a organizoval pri ich uvedení opulentné hostiny. A nielen to. Zapísal sa pri týchto pokusoch priamo do učebníc gastronómie za bravúrne spárovanie troch luxusných ingrediencií. Ak sa v jedle vyskytnú, okamžite dostane prídomok podľa Rossiniho (à la Rossini).
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.