Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Milan Kundera 90

.tomáš Němeček .lifestyle .český týždeň Tomáša Němečka

Malý národ je taký, ktorého holá existencia môže byť kedykoľvek spochybnená. Francúz, Rus či Angličan nie sú zvyknutí klásť si otázku prežitia vlastného národa. Malý národ môže zmiznúť a dobre to vie.

Milan Kundera 90 Natália Ložeková / natalialozekova.sk

zrejme ste úryvok spoznali: predchádzajúci odsek je z eseje Olúpený Západ alebo tragédia strednej Európy z roku 1983. Autor Milan Kundera bol vtedy v najlepšej forme: veľkolepý, s rozmachom cez desať stáročí a roztomilo preháňajúci. 

Vracia sa k svojej úvahe z roku 1968 o českom (a slovenskom) údele, o kultúrnosti malých národov strednej Európy. Rusi vraj „po okupácii Československa urobili všetko, aby zničili českú kultúru“, pretože tým chceli narušiť „identitu národa, aby mohol byť ľahšie pohltený ruskou civilizáciou“. Tak gýčovitá lyrika možno vohnala slzy do očí ušľachtilým parížskym čitateľom, ale ako vhľad do uvažovania Kremľa to bol nezmysel (naopak sa do kultúry nalievali peniaze, aby normalizačnej zábavy bolo čo najviac). 

Rovnako ako Kunderovo tvrdenie, že v roku 1968 nehrali médiá žiadnu úlohu, lebo ich ovládala komunistická strana, takže vraj revoltu „pripravovali, formovali a realizovali romány, poézia, divadlo, historiografia, literárne časopisy, malé divadlá i kabarety.“ To mohlo napadnúť len spisovateľovi, ktorý nonšalantne nevnímal vtedajšiu ekonomickú stagnáciu, emancipáciu Slovenska a oslobodzovanie tlače.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite