Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akú knihu počúvaš?

.marián Jaslovský .lifestyle .lifestyle

Keď sa počítače niekedy na konci 90. rokov dostali na takú úroveň výkonnosti, že zvládali plynule kvalitný obraz aj zvuk, stali sa multimédiá mantrou modernej doby. Všetko bolo multimediálne, ešte aj plastové reproduktory k počítaču.

Akú knihu počúvaš? WESTEND61/GETTY IMAGES Počúvanie audiokníh nám môže spríjemniť rôzne činnosti, či už je to vešanie bielizne alebo čakanie na zastávke verejnej dopravy.

keď nastala éra smartfónov, predieralo sa video aj na malé displeje. Vo vzduchu bola virtuálna realita, rozšírená realita, všelijaké sci-fi technológie. Víťazom multimediálnej doby sa napokon stal zvuk a dva formáty, ktoré valcujú digitálny priestor a zaznamenávajú prudký vzostup: Podcasty a audioknihy. Oba v úplne obyčajnom audiu.

Čo je na takom niečom jednoduchom, ako audiozáznam doplnený hudobnými predelmi alebo podmazmi, také zaujímavé? Práve to, že je to audio. Čisto zvuková informácia sa dá počúvať pri všetkých aktivitách, ktoré si nevyžadujú vašu plnú mozgovú kapacitu. Je ich dosť. Cesta autom alebo v inom dopravnom prostriedku, prechádzky, upratovanie, varenie. S audioknihou zrazu začne byť zmysluplné a radostné aj vešanie bielizne, nehovoriac ešte o horších domácich prácach. Konzumácia každého iného média si vás „ukradne“ viac ako čisté audio. O tom vedia tí, čo pri čítaní z obrazovky smartfónu narazili do stĺpa, a to ešte dobre dopadli.

audioknihy na vzostupe

Audioknihy mnohých z nás naučila počúvať korona. Dôvodov je niekoľko. Zrazu sme začali tráviť viac času doma, s čím súvisí napríklad príprava jedla, možnosť dlhších prechádzok, ako keď sa ženieme do kancelárie a späť. Obľúbeným miestom počúvania ostáva auto a v postcovidovom období sa zrejme bude percento počúvania audiokníh v aute zvyšovať. Moderné online technológie na nás vystreľujú informácie s frekvenciou kaťuší. Sociálne siete, správy, videohovory – obrazoviek a displejov máme, skrátka, plné zuby. 

Audioknihy naozaj prežívajú vzostup. APA (americká asociácia zvukových vydavateľov) uvádza, že v roku 2020 bolo v USA vydaných viac ako 71 000 audiokníh, čo je o 39 percent viac ako v roku 2019. Zaujímavé je miesto počúvania. Päťdesiatpäť percent poslucháčov v tohtoročnej ankete uviedlo, že najčastejšie počúvajú doma. V roku 2020 to bolo 43 percent. Iba 30 percent opýtaných poslucháčov uviedlo, že hlavným miestom počúvania je auto. V roku 2019 to bolo 41 percent.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite