podobne to vo volebnej kampani u nás v roku 2016 urobil Ficov Smer. Svoj pôvodný slogan „Robíme pre ľudí" po vypuknutí utečeneckej krízy zmenil na „Chránime Slovensko" (rozumej pred utečencami). V oboch prípadoch to bola jasná snaha získať voličov pomocou strachu z problémov, ktoré nás presahujú.
Politický marketing rozdeľujúci spoločnosť v takých závažných témach je ťažkým populizmom. Maďarsko, tak ako všetky krajiny Európy, má morálnu povinnosť pomôcť Ukrajine, a preto protiukrajinské heslá a nacionalistické naratívy v kampani sa nedajú vnímať inak ako negatívne. Pre budúcnosť by človek v susednej krajine chcel veriť, že to boli len predvolebné ťahy a Maďarsko bude mať snahu doma aj v zahraničí zostať na strane slobodného demokratického sveta. Že to tak nemusí byť, naznačuje sám Orbán, ktorý krátko po voľbách vyhlásil, že Fidesz vyhral aj proti Bruselu či proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyrovi Zelenskému.
Otázna je aj ďalšia spolupráca v rámci strednej Európy či V4, čo je dôležité aj z hľadiska riešenia krízy na Ukrajine. Bude nevyhnutné, aby Orbánova vláda spolupracovala so svojimi susedmi, aby sme spoločne stáli pevne na pozíciách územnej integrity na Ukrajine aj v ďalších častiach Európy. Na to je potrebný intenzívny dialóg, aby koncept V4 zotrval a spolu s ďalšími štátmi Európy čelil výzvam, ktoré nás nasledujúce obdobie čakajú – vojna a vlny ľudí utekajúcich z Ukrajiny, ale aj z iných častí sveta, energetická a ekonomická kríza, environmentálne výzvy, zmena pracovného trhu, poľnohospodárstvo a mnohé ďalšie.
Rozhodujúcou skúškou jednoty však pre V4 bude najmä naša sila priviesť Maďarsko k plnému rešpektovaniu hodnôt slobodného sveta. Bez zodpovednosti, dialógu a neustáleho úsilia hľadať riešenia to nepôjde.
Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.
Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.