lapače prachu vo vilách celebrít
Zlaté glóbusy, Emmy, Critics‘ Choice či vždyskloňovaný Oscar podnecujú k diskusii, inšpirujú k nahliadnutiu do nového fikčného neznáma, no predovšetkým majú jednu úlohu: rozdať rôznorodé lesknúce sa sošky, ktoré by mali doceniť tých najlepších z najlepších. Posledné roky sa však stretávame s mnohými faux pas, rasovým či iným menšinovo podmieneným oceňovaním a najmä smiešnymi podmienkami pre tvorcov filmov a ich protagonistov. Ak sa teda zamyslíme nad všetkými okolnosťami, ktoré so sebou ocenenia (a najmä Ceny Akadémie) prinášajú, je potrebné pouvažovať nad ich celkovým významom. Existuje ešte vôbec nejaká relevancia výberu víťaza, či sa jednoducho budeme naďalej aj my, diváci, s nadšením pýšiť, keď náš tohtoročný favorit získa toho zlatého chlapíka, ktorým sa všetci vždy oháňajú?
Aby sme pochopili súčasný význam Oscarov a iných filmových či televíznych cien, je nevyhnutné uznať ich historický význam. Zohrali dôležitú úlohu pri formovaní filmového priemyslu, uznávaní výnimočných úspechov a pozdvihnutí kariéry filmárov a hereckých osobností. V priebehu rokov bolo získanie Oscara synonymom dosiahnutia najvyššej úrovne úspechu v tejto brandži. Filmový priemysel prešiel v posledných desaťročiach významnými transformáciami, s nárastom streamingových platforiem, zvýšenou rozmanitosťou rozprávania a posunom v preferenciách publika. Pri globalizovanom a rôznorodom sledovaní sa tradičné hollywoodske zameranie hlavných filmových cien môže zdať obmedzené, najmä pokiaľ ide o skutočný záber na všetky strany, ktorý je, samozrejme, iba ťažko dosiahnuteľný. Je možné tvrdiť, že uznanie diskutované prostredníctvom obyčajných ľudí, teda primárnych konzumentov, na sociálnych sieťach, môže poskytnúť presnejšiu reprezentáciu docenenia tých správnych filmov – čo tam po členoch Akadémie? V dôsledku toho sa možno zhodnúť, že tradičný model udeľovania filmových cien nemusí dostatočne vystihovať rozmanitosť a dynamiku súčasnej filmovej tvorby. Nezávislé filmy, cudzojazyčné produkcie a menej konvenčné, či experimentálne formáty rozprávania si teraz konkurujú na globálnej scéne a spochybňujú tradičné kritériá pre dosiahnutie uznania.
budete nominovaní, keď…
Jedným z kľúčových bodov sporu o relevantnosti filmových cien v súčasnosti je otázka rasového zastúpenia a rozmanitosti v súvislosti s minoritami. Kritici tvrdia, že tieto ceny často prehliadajú nedostatočne zastúpené hlasy, čím sa udržiava nedostatok inkluzívnosti pri uznávaní talentu. Hnutie #OscarsSoWhite v roku 2015 upriamilo pozornosť na systémové problémy odvetvia, čo si vyžiadalo prehodnotenie výberového procesu členov Akadémie, ktorí následne nominujú. Hnutím sa zmenil systém hlasovania, a zarovno s tým aj integrita vybraných nominantov: nemalo by byť uznanie založené na kvalite diela, na rozdiel od pozadia zainteresovaných? Neutíchajúci a čoraz viac preberaný problém ďalej podčiarkli najmä nové smernice z roka 2020 (s platnosťou začínajúcou práve týmto ročníkom).
Ak chce byť film čo i len nominovaný na najlepšiu snímku, potrebuje naplniť aspoň 2 z nasledujúcich kategórií:
Kategória A - plátno
- obsadiť hlavného alebo vedľajšieho herca zastupujúceho minoritnú časť
- aspoň 30% zo sekundárnych úloh musia tvoriť nedostatočne zastúpené skupiny
- jeho téma sa musí zaoberať na nedostatočne zastúpenú skupinu
Kategória B - produkčný tím
- aspoň dvaja vedúci pracovníci v hlavných oddeleniach (réžia, strih, maskérstvo, kostýmy, zvuk atď.) musia patriť do nedostatočne zastúpených skupín
- aspoň šesť členov štábu (okrem produkčných asistentov) musí byť z nedostatočne zastúpených rasových alebo etnických skupín
- aspoň 30 percent členov štábu musí vystupovať za minoritu
Kategória C - stáže
- produkčná spoločnosť musí ponúknuť platené stáže alebo učňovské príležitosti v rôznych oddeleniach pre nedostatočne zastúpené skupiny
- musí poskytovať tréning a pracovné príležitosti pre nedostatočne zastúpené skupiny, najmä v nižších a stredných pozíciách
Kategória D - rozvoj publika
- Spoločnosť distribuujúca film musí mať „viacerých“ vedúcich pracovníkov z nedostatočne zastúpených identít v tímoch marketingu, public relations alebo distribúcie.
Počnúc rokom 2024 budú tvorcovia filmov povinní predkladať Akadémii spis, v ktorom budú uvedené informácie o rase, pohlaví, sexuálnej orientácii a postihnutí členov obsadenia a štábu ich filmu. Hoci sa tieto smernice prezentujú najmä s úlohou diverzifikovať inkluzívne zastúpenie v Hollywoode, mnohí kritici dochádzajú do stretu so samotnými kritériami. Proces výberu kandidátov na tie najznámejšie ceny vyberá množstvo profesionálov z odvetvia: obvinenia z rasovej zaujatosti často zanedbávajú skutočnosť, že ide o mnohostrannú záležitosť zahŕňajúcu veľký a rôznorodý hlasovací orgán.
Hoci samotná podstata filmových ocenení prechádza kontrolou, je nevyhnutné uznať, že tieto podujatia si naďalej zachovávajú kultúrny význam a neoblomnú prestíž. Diskusie o ich účinnosti v súčasnej kinematografii poukazujú na pokračujúci vývoj tohto odvetvia. Namiesto toho, aby sme ich považovali za úplne bezvýznamné v kontexte modernej doby, je možno vhodnejšie vnímať ich ako súčasť širšej konverzácie o meniacej sa povahe rozprávania príbehov, zapájaní divákov a rozmanitých formách filmového vyjadrenia vznikajúcich v digitálnom veku. Ich osud závisí iba od toho, či sa im podarí nájsť rovnováhu medzi všetkými spomenutými aspektmi – netreba preto pripisovať zbytočný význam filmu iba z dôvodu, že vyhral Oscara za najlepší celovečerák... o tom sme sa iste stihli presvedčiť aj v prípade minuloročného víťaza, Všetko, všade, naraz (2022).
Držte si teda pevne svoje oppenheimerovské klobúky na najbližších marcových Oscaroch a nenechajte si ich odfúknuť z hlavy. Ak náhodou pri vyhlasovaní výsledkov započujete menej preferované meno – je to úplne jedno, na kvalite zážitku vám to aj tak nič nezmení. Či?
tereza Kravecová je členkou novovzniknutej mladej redakcie .týždňa a študentkou Filmových štúdií na Vysokej škole muzických umení v Bratislave.
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.