poučení históriou
Od konca 18. storočia až po samotný revolučný rok 1848 prešlo hnutie národnej obrody rôznymi premenami. V postupnosti bernolákovci, kollárovci a štúrovci sa navzájom odlišovali konfesiou. ideovými východiskami či preferovaným jazykom. Zakladali rôzne inštitúcie a spolky pre výchovu pospolitého ľudu. I naša štvrtá fáza prináša nové úmysly, idey, ba dokonca aj formu jazyka. To všetko má pravdaže, poučená z chýb predošlých fáz, dôkladne premyslené, aby bola tentoraz úspešná na plnej čiare.
dankovčina, primitivizmus, či špeciálna prokuratúra
Ako základ pre každé hnutie tohto druhu prichádzajú dnešní predstavitelia s vlastným jazykom. Žiadna bernolákovčina, biblická čeština alebo štúrovčina, ako to bolo v predchádzajúcich fázach! Predstavili nám dankovčinu, jazyk oslobodený od zložitých výrazov a bohatej slovnej zásoby, ostatne, na čo by nám aj bola. Jazyk pre správny, jednoduchý, sedliacky národ (ktorý nám vždy a ochotne odovzdá hlasy a moc), má byť dostatočne infantilný a banálny. A že ľudia otupejevjajú!
Čo sa „veľkých ideí“ týka, noví obroditelia nezaháľali. Bernolákovci vychádzali z osvietenstva, kollárovci z panslavizmu, štúrovci z nacionalizmu. To všetko sú dnes myšlienky pre poriadny národ vcelku prebytočné, a tak nám od septembra predstavujú svoj „-izmus“ - primitivizmus. Naozaj veľkolepá ideológia, šíriaca sa bezprecedentne rýchlo a účinne. Zasahuje a okupuje mysle veľkých más a je zárukou poriadnej obrody národa.
Každá z etáp sa za svojho pôsobenia usilovala o vybudovanie inštitúcie, ktorá by správne smerovala ľud. Možno spomenúť Slovenské učené tovarišstvo či spolok Tatrín. Dnes to však vyzerá tak, že „národovci“ o nič také neusilujú, naopak, zastrájajú sa skôr veľkým rušením. A aby sa nepovedalo, vytvorili aspoň nové ministerstvo, ktoré pomôže získať Slovákom skrze športové úspechy zašlú slávu.
A čo sa náboženstva týka, tu už vsadili na istotu. Poučení z rozporov medzi konfesiami, ktoré výrazne komplikovali prácu našich dejateľov v 19. storočí, „pokrstili sa“ za pokrytcov. Skvelé a dômyselné riešenie! Keď bude treba byť katolíkom, budú katolíci, ak evanjelikom, tak evanjelici, a ak bude nutný ateizmus, budú zarytými ateistami (jeden z nich to už raz o sebe tvrdil).
pamätajme na Kossutha
Také je mentálne a intelektuálne vybavenie štvrtej fázy nášho národného obrodenia. Zabudli sme však na kľúčový a spájajúci faktor prvých troch hnutí, a to vzťah k Maďarsku. Táto garnitúra zvolila úplne odlišný postoj k našim južným susedom. Nazvime ho viac než priateľským. U do hrudi bijúcich sa Slovákov zvláštne, nie? Majme však na pamäti, že aj Ľudovít Štúr sympatizoval s myšlienkami a politickým programom Kossuthovho Maďarska. Až do momentu, kým nezistil, že hoci hodnotovo sa zhodujú, Kossuth nepovažuje Slovákov za národ hodný existencie. A tak vyšla Štúrova buditeľská práca na dlho nazmar. Aspoň nad tým by sa mohli dnešní „národní buditelia“ pri požmurkávaní na Orbána zamyslieť.
milo Hasala je členom novovzniknutej mladej redakcie .týždňa a študentom na Gymnáziu Jura Hronca.
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.