Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.mladí: Čo len z teba bude? Mediálne vzťahy – Media relations

.tereza Kravecová .mladi

Ako si vybudovať dobrý vzťah s médiami? Štúdium v angličtine vhodné pre potenciálnych žurnalistov, PR manažérov či moderátorov. O odbore Media relations trnavskej UCM so študentkou Ninou Gelnarovou.

.mladí: Čo len z teba bude? Mediálne vzťahy – Media relations pexels.com

čo študuješ a kde? Aká je náplň tvojho odboru?

Študujem Media relations na Fakulte masmediálnej komunikácie (FMK) na Univerzite sv. Cyrila a Metoda (UCM) v Trnave. Pre tých, ktorí nevedia, media relations je jeden z nástrojov PR (public relations). Keď sa snažím niekomu v okolí vysvetliť, o čo presne ide, tak vravím, že je to súčasť PR a marketingovej komunikácie. Ide o zameranie viac orientované na marketing, ale máme aj predmety, ktoré sa venujú čisto masmédiám a mediálnym štúdiám.

prečo si sa rozhodla ostať študovať na Slovensku?

Ja som sa hlásila aj na odbory mimo Slovenska, presnejšie v Českej republike. Čo sa ale týka masmediálnych štúdií alebo mediálnych štúdií, tak práve UCM a špecificky FMK je známa tým, že je jediná mediálne zameraná škola u nás, preto v rámci Slovenska bol výber jednoznačný. Odbor ešte vyniká tým, že je vyučovaný v angličtine. Aj v Česku je toho veľa, ale zase také sústredenie práve na media relations nemá žiaden odbor, aspoň čo som hľadala v blízkych krajinách.

si už tretiačka – vieš zhodnotiť po rokoch na fakulte, či ťa tento odbor baví?

Ja som ho skôr brala ako taký záložný plán, ale v konečnom dôsledku som veľmi spokojná. Pre mňa je veľkou výhodou, že je to iba trojročný odbor. Magistersky nadväzné štúdium tam tým pádom nie je. Pre niekoho to môže byť síce nevýhodou, pre mňa je to ale devízou: môžem si vybrať, čo budem ďalej študovať. Fakulta mi navyše poskytuje pokračovanie na hociktorom inom študijnom odbore u nás, bez toho, aby som musela robiť nejaké prestupné prijímačky. Tým pádom je teraz dobré, že som mala tri roky PR, ktoré je v dnešnej dobe veľmi užitočné. Predsa len každá osobnosť, inštitúcia alebo čokoľvek iné potrebuje mať nejakú vonkajšiu komunikáciu s verejnosťou a taktiež aj s médiami, pokiaľ sa chce plnohodnotne zviditeľniť, keďže médiá hýbu svetom.

vieš mi priblížiť nejaké viac či menej zaujímavé predmety? 

Media relations je rozdelené na dve polovice: žurnalistická marketingová časť. Prvá z nich ma až tak nechytila – najviac ma z nej zaujal predmet Výcvik prezentačných zručností: bol to mediálny tréning, ktorý sme dostali od jednej vynikajúcej moderátorky, ktorá pracovala aj pre Českú televíziu či Slovenský rozhlas. Predmet sme mali v štúdiu, učili sme sa, ako narábať s mikrofónom, ako čítať správy, akým spôsobom sa komunikujú informácie alebo ako urobiť interview, čo bolo super. Nebolo pre mňa však príťažlivé zameranie na mediálne právo, na to, ako fungujú mediálne domy, či na etiku v médiách. Na druhú stranu, marketingová časť ponúka možnosť realizovať sa, ukazuje, ako tvoriť PR kampane a vysvetľuje, čo je to ten mediálny marketing. Tam sú všetky menšie predmety: marketing, marketingová komunikácia, študentom sa dostanú základy, aby mali z „každého rožka troška“. Tu môžu tvoriť aj ako kreatívci – v tom sa aj najviac vyžívam. 

dozvedela či naučila si sa aj niečo fakt nečakané?

Taká pikoška, ktorú som možno nečakala, že sa naučím na vysokej škole, bola vďaka Mediálnej informatike: získala som základy Photoshopu, za ktorý si platia ľudia desiatky eur. Ako študentka som ho dostala zadarmo, čo bolo zaručene výhodou. Tým pádom môj životopis už od začiatku obsahoval, že mám základy z Adobe Illustrator či Adobe Premiere Pro. Pokiaľ chcete pracovať v marketingu, ľudia v tejto sfére robia v konečnom dôsledku úplne všetko, čiže aj samotná produkcia jednotlivého obsahu je veľmi dôležitá. Okrem toho bola zaujímavá aj Psychológia médií: tam si uvedomíte, ako strašne vami dennodenne hýbu médiá bez toho, aby ste o tom vedeli a ako ľahko sa necháte ovplyvniť. Aj ja som sa v niektorých prípadových štúdiách našla, tak to bolo pre mňa fascinujúce. Teraz si dávam o dosť väčší pozor a analyzujem každý príspevok, čo na mňa vyskočí: ako sa so mnou snaží lomcovať a čo sa mi vlastne snaží povedať nad rámec toho, čo je napísané?

„V budúcnosti môžu absolventi písať pre zahraničné denníky, ktoré sú v dnešnej dobe na Slovensku veľmi bežné.“

aké skúsenosti ponúka tento odbor do života? Kde sa môže absolvent odboru Media relations uplatniť?

Ja som napríklad počas druhého ročníka absolvovala stáž, respektíve trainee program „Mladí na úrade“. Ide o stážový program Trnavského samosprávneho kraja, kde som mala možnosť pracovať na Odbore komunikácie. Hneď ako som prišla, som zistila, že všetko, čo som sa dovtedy naučila, sa dalo automaticky pretaviť do praxe. V podstate kdekoľvek v komunikačnom sektore či PR sa dajú využiť všetky veci, čo sa na škole naučíte. Ide o praktické znalosti, ktoré sú jednoducho v pracovnom živote potrebné.

akému typu človeka by si odporučila svoj odbor?

Myslím si, že by to mal byť človek, ktorý veľmi rád píše, je v určitom smere kreatívny, baví ho komunikovať, učiť sa o funkciách komunikácie a hľadá za tým rôzne významy. A taktiež možno človek, ktorý sa vidí na nejakom výslní. Myslím si, že je to veľmi dobré začiatočné štúdium aj pre ľudí, ktorí chcú byť žurnalistami, redaktormi či moderátormi. Určite sa zlepšíte v rozprávaní, ale je dobré aj v tom, že je v angličtine. V budúcnosti môžu absolventi písať pre zahraničné denníky, ktoré sú v dnešnej dobe na Slovensku veľmi bežné, ako napríklad Slovak Spectator, pretože už im je prirodzené komunikovať aj v druhom jazyku.

máte to tam pomerne komorné – v triede vás začínalo iba sedem. Odrazili sa na tom aj vzťahy s profesormi? Pocítili ste osobnejší prístup?

Pre mňa je to šťastie – pre niektorých je to možno nevýhoda, že si nebudú mať od koho požičiavať skriptá. Je to ale veľká výsada práve kvôli tomu, že máme strašne veľa priestoru na diskusiu. Vyjadrujeme sa k mnohým veciam v súvislosti s médiami: čo sa práve teraz deje, či sú nejaké „kiksy“, ktoré sme videli na televíznych obrazovkách alebo počuli v rádiu, analyzujeme ich. Taktiež čo sa týka reklamy, veľakrát rozoberáme, ako na nás vplývajú, či to bola nejaká neetická reklama, ak máme názor, tam máme priestor na jeho vyjadrenie. A určite aj s profesormi je to lepšie: sú k nám otvorenejší a na prednáškach je to niekedy skôr ako taký debatný krúžok: téma je potom ľahšie zapamätateľná, a samotné skúšky sa už píšu veľmi ľahko, keď viete jednotlivé názory všetkých, ak ste si ich porovnali a vďaka tomu zistili, ktorý je najvhodnejšie použiť.

aktuálne dokončuješ bakalársku prácu zameranú na PR v športových organizáciách. Samozrejme musí prísť aj otázka, čo potom, nakoľko toto štúdium nie je magisterské. Premýšľaš nad inou vysokou školou? 

Ja osobne premýšľam nad inou školou. Je výhoda, že si môžem vybrať, lebo sa snažím o úplne iný smer, akým som doteraz išla: plánujem sa hlásiť na Vysokú školu múzických umení na odbor Divadelnej fakulty s názvom Divadelný manažment. Je to taký môj malý sen, pretože mám veľmi blízko k divadlu, ale na druhú stranu som zistila, že sa tieto dva programy dajú veľmi ľahko prepojiť. Ako som už povedala, každý jeden subjekt vo svete potrebuje nejakú prezentáciu, a výnimkou nie sú ani kultúrne inštitúcie, ako sú napríklad divadlá alebo rôzne eventové agentúry. Práve s divadelným manažmentom mi môj aktuálny študijný odbor príde ako veľmi dobrá kombinácia.

odporučila by si svoj odbor? Neľutuješ, že si sa preňho rozhodla? 

Neľutujem, možno by som sa rozhodla inak, keby mám viac naštudované odbory v mojom okolí. Myslím si, že som tomu ako devätnásťročná nevenovala toľko pozornosti, ako by som venovala teraz, keď už som poučená. Avšak určite ho odporúčam, pokiaľ máte nejaký vzťah k médiám a marketingu, tak toto je veľmi dobrá stredná cesta medzi tým, keď sa neviete rozhodnúť, k čomu vás to viac ťahá. Tu sa viete zorientovať a neskôr môžete pokračovať buď na Marketingovej komunikácii, alebo na Aplikovaných mediálnych štúdiách a Masmediálnej komunikácii na tej istej fakulte, čo je podľa mňa veľkou výhodou a nikdy sa nestratíte.

tereza Kravecová je členkou novovzniknutej mladej redakcie .týždňa a študentkou Filmových štúdií na Vysokej škole muzických umení v Bratislave.

V rámci mladej redakcie sme sa rozhodli spustiť projekt „ČO LEN Z TEBA BUDE?“ zameraný na priblíženie populárnych aj tých menej známych odborov očami ich študentov a absolventov. Chceme tak pomôcť rozhodnutým či váhajúcim stredoškolákom dostať sa k reálnym informáciám aj osobným skúsenostiam mladých zo štúdií na vysokých školách na Slovensku a aj v zahraničí. Krátke rozhovory, alebo teda diely tejto série budú počas nasledujúcich týždňov vychádzať takmer každý druhý deň, v kategórii .mladí. Budeme vďační za akékoľvek odporúčania odborov, ktoré by sme mali spracovať, alebo konkrétnych aspektov, ktoré by vás v rámci rozhovorov zaujímali. 

mladá redakcia týždňa

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite