Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

TechnoBytie

.daniela Ivančáková .mladi

Drsné basy, tranz a bunda z vlastnej kože. Techno je životný štýl a podľa DJ Majska je pre každého.

TechnoBytie Daniela Ivančáková Techno event v Graanfabriek, Groningen.

točitými schodmi schádzam do hudobného undergroundu a pod podrážkami cítim dunenie. Priestor tmavne, pravidelné nárazy sú stále hlasnejšie a zrak sa zahmlieva. Rýchle, tvrdé, temné. Z oparu sa postupne vynárajú siluety ľudí, ktorí v akomsi tranze opakujú pohyby do rytmu zvukového zhluku. Nedokážem uchopiť časopriestor. 

Nevidím steny, netuším kde je DJ alebo koľko ľudí je okolo mňa. Telo sa mi svojvoľne hýbe, zatváram oči. Som žijúcou súčiastkou v mechanickom organizme a hudba preniká mojím telom ako pohonná látka smerom ku komunitnej celosti. Veľa rozmýšľam. Nie o tom, čo si zajtra oblečiem na rodinnú oslavu alebo kedy som naposledy zaliala rastliny, moje myšlienky sú prudko existenciálne a nezodpovedateľné. Zabúdam, že sa hýbem do rytmu, nevnímam bolesť z otlaku na päte. Ocitám sa v metafyzickej konverzácii sama so sebou.

Techno je forma elektronickej tanečnej hudby, ktorá vznikla v 80. rokoch v Detroite. Tempo 120 až 150 BPM, 4/4 takt a opakujúce sa motívy vedia dostať poslucháča do istého tranzu, a to aj bez užitia omamných látok. Takéto zdrogovanie hudbou nie je ničím novým, už v starovekých kultúrach sa používala melizma (istý melodický útvar) na vyvolenie hypnózy alebo odosobnenie, najmä pre náboženské účely. 

Dnes sa techno neviaže už len s hudbou, vznikla okolo neho pomerne známa subkultúra so špecifickou módou a životným štýlom. O tom, kde sa techno momentálne nachádza, kam smeruje a prečo sa stáva viac a viac populárnym, som sa porozprávala s DJ-om Majskom. 

Majsko je relatívne novoobjavený, no už teraz veľmi úspešný DJ. Napriek tomu, že hrať začal len vlani, ako poslucháč sa k technu dostal už pred šiestimi rokmi, vďaka čomu pozná a rozumie aj staršiemu „predkoronovému“ štýlu. Od ostatných mladých DJ-ov ho teda odlišuje najmä mixovanie starého s novým, čím vytvára unikátnu hudbu pre skalných, ale aj novších členov tejto subkultúry. 

„Debata o tom, kto počúva ‚to pravé techno‘ alebo kto je jej ‚skutočným členom‘, býva celkom vyhrotená.“

„Techno je pre mňa životný štýl. Padol som do celej kultúry, zaujíma ma história, komunita a, samozrejme, hudba. Je veľa možností, veľa subžánrov, proste ťa to chytí. Nedá sa to veľmi opísať. Techno ťa chytí a zrazu si v tom.“

Techno ako subkultúra má isté charakteristiky, medzi ktoré neodmysliteľne patrí typ ľudí, ktorí ho obľubujú. Bývajú ilustrovaní ako uctievači latexu a kože s abnormálne rozšírenými zreničkami za tmavými sklami okuliarov. Nebolo to tak vždy. Počas obmedzení pandémie veľa mladých ľudí začalo hľadať neobmedzenosť práve v hudbe a identite, čo prilákalo veľa experimentujúcich tínedžerov k technu. Tento žáner hudby, ako aj komunita zažili počas posledných pár rokov pomerne veľkú zmenu, keď sa z predtým nepochopenej subkultúry stal Tik-Tok trend. Narastajúci záujem mladých „raverov“ zmenil techno akcie na masovky a kultúra sa stala viac komerčnou. 

„Je to taká vlna, hype cyklus. Teraz to ľudí chytilo, no tí, pre ktorých to je len trend postupne odpadnú a ostanú tí, ktorí sú reálne v komunite, ktorých to fakt baví. Nechcem predbiehať, ale myslím, že to klasické techno sa vracia aj s jeho originálnou, nekomerčnou podstatou.“ 

Kontroverzným elementom spájaným s techno komunitou sú drogy. Okrem toho, že hudba sama osebe pôsobí hypnoticky, si mnohí ľudia posúvajú vedomie do inej roviny aj cez rozsiahly výber omamných látok. MDMA, ketamín či LSD sú často užívané pre zintenzívnenie zážitku, no podľa Majska nie sú neoddeliteľnou súčasťou techna. 

DJ Majsko na Warehouse eventDJ Majsko na Warehouse event

„Vôbec by som nespájal techno a celkovo elektronickú hudbu s drogami. Áno, vyskytuje sa to na akciách, ale deje sa to aj v rape, rock‘n‘role, pope a ďalších žánroch. Drogy sú prítomné takmer v každej sfére. Keď techno naozaj cítiš, užiješ si to aj na triezvo.“

V tejto subkultúre, často asociovanej s absolútnou slobodou sebavyjadrenia, však existuje aj istá exkluzivita. Debata o tom, kto počúva „to pravé techno“ alebo kto je jej „skutočným členom“, býva celkom vyhrotená. Na jednej strane je to prirodzená odozva komunity na prudký nárast záujmu mladých, na druhej takéto gate-keepovanie môže pôsobiť odpudivo pre nadšencov a vyprovokovať veľa interných problémov. Napriek tomu Majsko verí, že techno je pre každého, kto ho chce naozaj spoznať. 

„Môže to byť mama, babka, mladí ľudia, proste každý, komu sa to páči.“

Pre nováčikov, ale aj zabehnutých horlivcov odporúča bratislavské kluby Radosť, Wax, Šafko a akciu Warehouse event. 

Na otázku, aké tracky by odporučil, odmietol odpovedať. Vraj si ho máš prísť vypočuť, ak chceš vedieť!

daniela Ivančáková je členkou novovzniknutej mladej redakcie .týždňa a študentkou Mediálnych štúdií - Žurnalistiky na University of Groningen.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite