Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Štefan Hríb: Kto sme, Slováci? A prečo táto moc nemôže zniesť slobodu?

.štefan Hríb .názory .téma

LVždy keď moci chýba hlbší rozmer a civilizačná ukotvenosť, siahne na slobodnú kultúru. Prázdna moc nevie prijať, že je nekultúrna, a keďže jej to slobodná kultúra denne pripomína, moc ju vyhlási za protištátnu. Ako dnes.

Štefan Hríb

keď do Československa vtrhli v roku 1968 na rozkaz Moskvy okupačné vojská, slobodná kultúra vzdorovala. A hoci Dubček podpísal kapitulantské moskovské protokoly a potom aj obuškový zákon, verejnosť mala svojho Kryla, Kubišovú, Landovského či Havla. Moc to, samozrejme, nezniesla, slobodní umelci boli vyhlásení za protištátne živly platené z imperialistického Západu a tí, ktorí so slobodou neprestali, prestali verejne existovať. Tak sa mohla Helena Vondráčková prespievať k trblietavému bohatstvu a Marta Kubišová len k lepeniu vrecák na hračky a potratu.

Počas normalizácie komunistická moc mierne zmenila taktiku. Známych slobodných umelcov naďalej zakazovala a keď sa inak nedalo, tak aj väznila, väčšine ale ponúkla „šancu“ – môžete tvoriť, ak sa k nám občas prihlásite. A tak Laufer naspieval skladbu, ktorá oslavovala atentátnika na sídlo Slobodnej Európy, Gott a mnohí s ním podpísali Antichartu a herci hrali Nálepkov, Gottwaldov a Leninov. Boto v tom priznanie nekultúrnej moci, že bez kultúry, hoci aj znásilnenej, nevie existovať. Bolo to teda priznanie duchovných bezdomovcov.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite