Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Czech Press Photo v ťažkých časoch

.juraj Kováčik .názory

Profesionálni fotografi, živiaci sa novinárskou fotografiou, bojujú dnes proti dvom nepriateľom – vonkajšiemu a vnútornému.

Žijeme vo vizuálnej dobe. Všetci sme obklopení obrazmi a všetci obrazy vytvárame. Fotenie sa stalo potvrdením existencie a náhradou spomienky. Odfotením končí potreba vstrebať a pochopiť. Iba máločo je pre fotografa fascinujúcejšie a deprimujúcejšie zároveň, ako pozorovať v Louvri ľudí,  ktorí sa snažia  zachytiť kompaktom Monu Lisu, visiacu meter od nich.  
Objem nudných, slabších či mizerných fotografií vznikajúcich v každom okamžiku je omračujúci. Ak si pozriete trebárs otvorenie Olympiády, uvidíte nepretržité staccato nezmyselného blýskania v hľadisku, ktoré môže osvetliť najviac hlavu iných divákov tak päť až desať radov pred ním. Energia, ktorá stačí na prevádzku menšej fabriky, gigabajty informácií o ničom a pre nikoho. Ak však na jednom mieste fotí 1000 ľudí a každý z nich urobí 100 fotiek nie je možné, aby medzi nimi nebolo 10 unikátnych, skvelých, výnimočných záberov. 
Vnútorného nepriateľa predstavuje pre fotografov kríza printových médií. Tie sa v súčasnosti otriasajú v základoch a svoju budúcnosť stále iba hľadajú. Nikto nevie, ako bude to, čo sa dnes volá noviny, vyzerať za desať rokov. A či a akú úlohu v tom bude mať fotografia, navyše fotografia autorská. Ekonomická kríza problém iba vyhrocuje.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite