Veľkým nadnárodným firmám zvyknete radiť ako expandovať na dynamických trhoch rýchlo sa rozvíjajúcich krajín. Skúsme to však otočiť. Čo by ste poradili malým a stredným slovenským firmám, ktoré chcú rásť a expandovať medzinárodne?
Pred tým ako sa slovenské firmy rozhodnú vstúpiť na cudzie trhy, odporučil by som im, aby sa snažili toto nové teritórium čo najlepšie zmapovať. To sú domáce úlohy, ktoré často zanedbávajú aj veľké globálne spoločnosti. Zrazu sa ocitnú v krajine bez toho, aby skutočne porozumeli, ako sa tam vlastne dostali. Nechápu, akú pozíciu ich produkt má vo vzťahu ku konkurencii. Prípadne, či v ich odvetví existujú nejaké lokálne podmienené problémy, ktoré im môžu skrížiť plány. Na toto si treba dať pozor ešte pred tým, ako vykročíte na nový trh.
Akým spôsobom si firma môže spraviť podobné „domáce úlohy“?
Prostredníctvom investovania dostatočného množstva peňazí do trhového prieskumu. Musíte pochopiť, aký veľký je potenciálny trh pre váš produkt, ako sa trh vyvíjal a menil v minulosti, aké sily ním lomcujú dnes, a treba si tiež utvoriť obraz o konkurentoch, ktorí na rovnakom trhu pôsobia s podobným produktom, s akým naň prichádzate vy.
Čo si treba všímať na konkurentoch?
Je nutné sa zamerať zvlášť na veľké nadnárodné firmy, ktoré sa chcú dostať skoro na každý trh. Inú pozornosť si zaslúžia konkurenti z Číny, Brazílie, Turecka alebo Indie, ktorých firmy sa v poslednej dobe tiež presadzujú čoraz viac globálne. A zase inou témou je porozumenie konkurentom, ktorí sú zakorenení lokálne. Tí možno ani nemajú nadnárodné ambície, ale môžu byť veľmi tvrdými súpermi, pretože svoje domáce ihrisko dobre poznajú.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.