Volajú ho vraj Wiko, ale iba v jeho neprítomnosti a trasú sa pred ním aj v bratislavskej automobilke – Martinovi Winterkornovi a jeho svetovej ríši Volkswagen venoval nemecký magazín Spiegel titulnú obálku a jedenásť strán (text nie je voľne dostupný). Prečo toľko pozornosti? Spiegel to zdôvodňuje v prvých vetách: „Martin Winterkorn chce spraviť z Volkswagen najväčšiu automobilku sveta. Vládne tvrdou rukou. Lenže politika rýchleho rastu môže byť pre celý koncern aj zamestnancov priveľkým bremenom.“
Winterkorn Volkswagenu naordinoval, že do roku 2018 sa musí stať najväčším výrobcom áut (dnes ho ešte predbieha Toyota a General Motors). Ako uvádza Spiegel, šéf nemeckej automobilky pozná len tri slová: „Rast, rast, rast.“
Pod koncern s centrálou vo Wolfsburgu patrí toho času dvanásť značiek (napríklad VW, Audi, Škoda, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche), v jeho fabrikách po celom svete pracuje 550 tisíc ľudí. Nebyť Číny, v automobilke by mohli na veľkolepé ambície zabudnúť. Minulý rok tu koncern predal 2,8 miliónov áut, čo znamenalo zisk 3,7 miliardy eur. Fantastické sú najmä vyhliadky: minulý rok sa v Číne dohromady predalo 13,2 milióna áut, ale v roku 2020 by to malo byť už vyše 20 miliónov áut. Takže vo Volkswagene sa už dnes hovorí a myslí po čínsky.
Spiegel je však viac než čínskou stratégiou fascinovaný samotným Winterkornom: ten redaktorom týždenníka dovolil, aby ho istý čas sprevádzali na cestách a pozorovali, ako spravuje svoj koncern. V Spiegli boli zo zážitkov natoľko ohromení, že o koncerne píšu ako o Winterkornovej ríši, ktorú prirovnávajú k „Severnej Kórei bez pracovných táborov“.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.