Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Hovorme viac o rasizme Rómov

.lukáš Krivošík .názory

O protirómskom rasizme bielych a ako bráni integrácii Rómov do väčšinovej spoločnosti sa hovorí veľa. Čo však rasizmus samotných Rómov, namierený proti bielym?

Lukáš Krivošík

Šokujúce útoky so smrteľnými dôsledkami v Oboríne a Nálepkove vracajú rómske témy naspäť do stredu verejnej debaty. Rómska problematika ako taká má mnoho aspektov. Jeden rozmer rómskej otázky sa však nepochopiteľne obchádza. Keď si vygooglite anglické slová „Roma“ a „racism“, nájdete takmer výhradne články o tom, že Rómovia sú obeťami rasizmu bielej spoločnosti. Málo sa už diskutuje o protigadžovskom rasizme, rozšírenom medzi samotnými Rómami, ktorého obeťou je väčšinová spoločnosť.

Je nepochybne pravda, že medzi bielymi Slovákmi žije veľa takých, ktorí Rómov slepo nenávidia a osobne by šancu žiadnemu nedali, ani keby išlo o snaživého a slušného jednotlivca. Táto apriórna odmietavosť mnohých bielych je jednou (aj keď rozhodne nie dominantnou) prekážkou integrácie Rómov do väčšinovej spoločnosti.

Na strane druhej, na integráciu treba dvoch. Nepodliehajme ilúzii, že masa Rómov z osád neodbytne búcha na dvere väčšinovej spoločnosti, lebo sa sama zúfalo dožaduje zapadnúť medzi nás. Aj v prostredí samotných Rómov kvitne priveľa predsudkov, nenávisti, stereotypov a vyhraňovania sa, namierených proti bielym.

Prečo rómsky rasizmus bagatelizujeme

Rasizmus je všeľudský fenomén. Rómovia sú ľudia a preto ani oni voči nemu nie sú imúnni. Bieli sociálni liberáli majú akurát tendenciu rasizmus na strane menšín bagatelizovať a veľkoryso prehliadať. Pseudohumanisti, ktorí sa pred dvomi mesiacmi na sociálnych sieťach predbiehali v okázalých prejavoch pohoršenia kvôli facebookovému statusu bývalej televíznej moderátorky, po posledných tragických incidentoch prekvapujúco mlčia. Dôvodov tohto dvojitého metra je niekoľko.

Po prvé, ľavicoví liberáli majú dojem, že ak je nejaké etnikum v menšinovom postavení, zákonite ho to stavia do pozície obete. Akékoľvek predsudky, ktoré by v jeho radoch mohli bujnieť, sú následne pokladané za menej závažné, keďže sa zdanlivo nachádza v slabšej pozícii voči väčšine.

Lenže toto poňatie obchádza, že „väčšina“ a „menšina“ sú len relatívne kategórie. Ide o to, ako im vymedzíte rámec. Z pohľadu celého Slovenska sú Rómovia menšinou. No v konkrétnej obci, ulici alebo bytovke môžu tvoriť väčšinu, ktorá strpčuje život alebo vyložene terorizuje lokálnu menšinu bielych. Nehovoriac o tom, že niekedy aj jedna neprispôsobivá rodina môže predstavovať problém pre medziľudské vzťahy v inak normálnom susedstve. A jeden nezvládnuteľný žiak, ktorý opakovane prepadol, môže rozvrátiť učebné prostredie v inak bežnej triede. Proste, povestné hnilé jablko v sude.

Druhý dôvod prehliadania rómskeho rasizmu je častá neschopnosť bieleho príslušníka strednej vrstvy vôbec si predstaviť, kvôli čomu vlastne by Rómovia z osád mohli pociťovať voči nám prevahu, nadradenosť a pohŕdanie.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite