Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nové pivničné pásky

.peter Bálik .názory

V tom vianočnom zhone človek prehliadne veľa vecí. Našťastie, tie dobré z nich sa k vám prihlásia samy. Konečne som si poriadne vypočul nenápadný album Lost On The River: The New Basement Tapes, ktorý ma prekvapil očarujúcou krásou, ktorú som si najprv nevšimol.

Peter Bálik

Za týmto albumom sa skrýva niekoľko príbehov. Ten prvý sa začal písať ešte v druhej polovici 90. rokov, keď Nora Guthrie, dcéra legendárneho pesničkára Woodyho Guthrieho, dala anglickému pesničkárovi Billymu Braggovi a americkej skupine Wilco súbor textov, ku ktorým jej otec už nestihol napísať hudbu. O Guthriem je známe, že poslednú časť svojho života preležal na posteli, na ktorú ho pripútalo neliečiteľné nervové ochorenie. Medzitým však stihol napísať niekoľko zaujímavých textov. Tie sa po rokoch dostali k Braggovi a Wilco, ktorý k nim napísal vlastnú hudbu. Vznikli z toho dva albumy, kde hlavne ten prvý Mermaid Avenue Vol. 1 je dodnes považovaný za jednu nejlepších nahrávok 90. rokov.

Okrem toho, že Guthrieho piesne ožili pre ďalšie generácie, jeho dcéra Nora náhodou objavila nový spôsob, ako pracovať s minulosťou. Týmto spôsobom vzniklo neskôr viacero ďalších kompilácií, v ktorých rámci komunikovali autori, rozdielnych generácií. Taký bol napríklad aj album, nad ktorým držal ochrannú ruku Bob Dylan. Z pozostalosti amerického country speváka Hanka Williamsa dostal viacero neznámych textov.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite