„V minulosti sme boli pomerne chudobnou krajinou, s drsným podnebím“, hovorí Mikael Ydholm, šéf výskumu spoločnosti IKEA o kultúrnych koreňoch tradičnej švédskej spolupatričnosti, ktorá sa nachádza aj vo firemnej DNA tejto značky. „Navyše, nás Švédov je dosť málo. Keď sme chceli niečo dokázať, museli sme spolupracovať. A spolupráca si vyžaduje vzájomnú dôveru...“
Nejde len o spoločnosť IKEA. Švédsko má iba 9,7 milióna obyvateľov, no jeho ekonomika stvorila veľké globálne značky ako Volvo, Skanska, Scania, Ericsson, Electrolux, Tetra Pak a viaceré ďalšie. Popri tom disponuje severská krajina silným sektorom malých a stredných firiem, ktoré zamestnávajú dve tretiny zamestnancov v súkromnej sfére a tvoria 9 z 10 nových pracovných miest. Švédi sú podnikaví. Podľa údajov z roku 2008 pripadalo v krajine troch koruniek na 1000 obyvateľov 58 malých a stredných podnikov, kým priemer EÚ bol 40.
Ekonómovia, ako na tomto mieste Bruce Wydick, si všímajú, že vysoká miera vzájomnej dôvery, ktorú spomenul Ydholm, naozaj pozitívne vplýva na ekonomický rozvoj (znižuje totiž náklady trhových transakcií) a zlepšuje tiež kvalitu demokratických inštitúcií. Napokon, škandinávske krajiny vykazujú najvyššiu mieru spoločenskej dôvery na svete.
Kultúra i podnikateľské prostredie
No príčiny švédskej prosperity sú o niečo komplexnejšie.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.