Začiatkom roku 2003 vyšla v českom vydavateľstve Votobia kniha Petra Bakalářa s lákavým názvom Tabu v sociálních vědách. Pracoval som vtedy v Artfore. Od vydavateľa, s ktorým sme bežne spolupracovali, sme objednali niekoľko desiatok kusov tejto knihy, ktorú sprevádzala povesť „kontroverzného” titulu, a preto sme očakávali, že by sa mohla dobre predávať.
Až keď sme knihu mali v rukách, uvedomili sme si, v čom vlastne tá „kontroverznosť” spočíva: autor tvrdí, že rasy sú geneticky disponované na úspech (bieli Európania), prípadne na neúspech (Rómovia, čierni Afričania). Okrem toho autor tvrdil, že antisemitizmus je v podstate prirodzená reakcia na umelú glorifikáciu judaizmu. Knihu sme mali v sklade. Mali sme ju predávať? Alebo sme ju mali predávať „pod pultom”, teda len známym zákazníkom (aj takýto názor sa v našej internej diskusii vyskytol)? Alebo sme ju mali vrátiť vydavateľovi a prísť o tak potrebnú tržbu z obchodne zaujímavého bestselleru?
„Mali sme ju predávať alebo sme ju mali vrátiť vydavateľovi a prísť o tak potrebnú tržbu z obchodne zaujímavého bestselleru?“
.upozorniť, predávať, nepredávať?
„Upozornenie: Obsah tejto knihy je vnímaný ako kontroverzný. Pri čítaní každej knihy odporúčame nezabúdať na kritické myslenie a názory odborníkov v danej oblasti.”
Tieto slová nájdete na stránke internetového kníhkupectva Martinus.sk napríklad pri Rostasovom Mlčaní, ale aj pri desiatkach ďalších titulov. „Snažíme sa v prípade kníh, ktorých obsah je odborníkmi vnímaný ako silno kontroverzný, nepravdivý alebo navádzajúci na ohrozovanie zdravia, na to upozorniť,“ hovorí v
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.