Pravdu povediac, snažím sa udržiavať si odstup od budovateľského nadšenia okolo startupov. Je mi totiž trošku proti srsti rozlišovať medzi „cool“ podnikaním mladého „kockáča“, ktorý vyvíja nejakú apku a „not cool“ podnikaním niekoho, kto trebárs rozbieha len obchod s chovateľskými potrebami. Áno, áno, viem, rozdiel je v inovatívnosti, pridanej hodnote a podobne. Rozumiem tiež názorom, že i do obchodovania s chovateľskými potrebami sa dajú vniesť prvky IT či iného dynamického odvetvia a tým pádom ide o možný priestor pre nejaký nápaditý prelomový startup.
.za podnikanie bez prívlastkov
V každom prípade, podnikanie je prosto podnikanie. Všetci poctiví podnikatelia sú „cool“, zvlášť ak podnikajú na otvorenom konkurenčnom trhu a nie sú to len feudálni dobyvatelia renty v doméne štátu. Tým viac, pokiaľ sa rozhodnú podstúpiť podnikateľské riziko v našej nevyspytateľnej socialistickej džamahíriji.
Startupovej horúčke však treba nechať, že propaguje podnikanie medzi mladými. Azda väčšina z tých, ktorí sa vďaka tomu nadchnú pre biznis, nevybuduje druhý Facebook, ale možno vybuduje aspoň úspešnú novú sieť obchodov s chovateľskými potrebami. Alebo sa presadia v inom „nezáživnom“ druhu podnikania.
Veď aj nudný socialistický minister môže pôsobiť startupovo, keď začne skloňovať „cool“ slová ako „akcelerátor“, „škálovateľnosť“, „pitch“ alebo „hub“.
Existujú hlasy, ktoré tvrdia, že zvlášť v slovenských podmienkach je z toho startupového ohníka trošičku viac dymu ako svetla a tepla.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.