Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Keď maďarský colník naloží slovenskému

.michal Novota .názory

Koľko colníkov treba na to, aby vám znechutili výlet do blízkeho pohraničia?Tušíte správne – stačí jeden, potenciál ich má oveľa viac. Jedna nedeľa na ukrajinskej hranici.

Michal Novota

keby študenti procesného manažmentu hľadali prípadovú štúdiu mizernej efektivity, našli by ju práve tu – na slovensko-ukrajinskej hranici vo Vyšnom Nemeckom. A Schengen tu, Schengen tam, to nie je výhovorka. Kúsok za hranicou, vlastne v tesnom dotyku s ňou, leží Užhorod. Hlavné mesto Podkarpatskej Rusi, kedysi najvýchodnejšej krajiny Československa. Dodnes to tu Československom cítiť’, v architektúre, jazyku, azda aj ľuďoch.

Spôsoby a služby (ale určite nie všetky) už stihla svojou laxnosťou poznačiť sovietska doba. A turbulentná história novodobej Ukrajiny, ktorú ruský medveď drží ako svoje nárazníkové pásmo v geopolitickom šachu. Hovorím si, aké ťažké musí byť pre lokálnych Ukrajincov žiť na dohľad od východného Slovenska, ktoré, či chceme, alebo nechceme, už po jednom dni v Užhorode vyzerá ako bohatý západný svet s fungujúcou infraštruktúrou.

Potom vás navigácia po rozbitých cestách privedie na hraničný priechod. Ako človek narodený v dobách pred Schengenom vždy počítam so zdržaním a čakaním. Ťažkých hraníc som už prešiel niekoľko. Som vyzbrojený trpezlivosťou. Najprv závora na ukrajinskej strane, colníci vo vojenských kaki uniformách (aj to pripomína, že krajina je vlastne v zamrznutej vojne) podávajú „bumažku” a zaujíma ich len to, koľko ľudí je v aute.

Na Ukrajinu radšej cestujte cez Maďarsko, aj domov z nej.

Ten, kto pozná miestne pravidlá, vie sa s autom správne zaradiť. Pred hrdzavými unimobunkami a stavbou novej colnice (z eurofondov, ako inak) sú navigačné tabule vo veľkosti písma, ktoré z dvestometrovej vzdialenosti neprečítam ani hvezdárskym ďalekohľadom. Stojím zle, to zistím až vtedy, keď sa poposúvam k okienkam. Teda okienkam – colníci vybiehajú von, nechajú si otvoriť kufor a ďalšie vybavovanie ide už podľa individuálnej asertivity a práva silnejšieho. Pozorujem grify starých majstrov. Auto nechávam v rade. S pasom, techničákom a „bumažkou“ sa natlačím do okienok v unimobunke.

 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite