z cudzieho predsa krv netečie. A Rómovia nám boli cudzí vždy. Ak by tu nebol taký obrovský modernizačný dlh štátu voči novým zriaďovateľom škôl, mohli by sa veci riešiť ľahšie a jednoduchšie. Štát totiž odovzdal obciam a mestám školy v takom stave, že mnohé mali deravé okná, deravé podlahy, nedostatok učební, nemali a dodnes nemajú telocvične, školské jedálne, mali a majú neefektívny spôsob vykurovania, budovy nespĺňajú štandardy ekonomickej úspornosti... Áno, štát sa z fondov EÚ alebo vlastných zdrojov ministerstva školstva snažil dofinancovať niektoré naliehavé požiadavky škôl, no na všetky sa nedostalo.
Ak by školy boli zariadené a vybavené tak, aby mohli realizovať celodenný výchovný systém, nebolo by treba riešiť internáty pre Rómov. Ale ak vláda o nich uvažuje, pravdepodobne má na ich realizáciu vyčlenené obrovské množstvo financií. Nech týmito peniazmi radšej splatí svoj dlh voči súčasným školám a nebude potrebné stavať a prevádzkovať internáty a celé sa to zaobíde bez traumatizovania tých, ktorí by na to doplatili najviac.
Ak by naše zákony umožňovali školám, ktoré vzdelávajú takýchto žiakov, mať ich v triede v maximálnom počte 10 alebo 12, podobne ako je to v triedach špeciálnych, individuálny prístup učiteľa by dokázal viac než internát. Ak by sme zaviedli povinnú školskú dochádzku do škôl od piatich rokov, dokázali by sme ešte viac. Mám osobnú skúsenosť s tým, ako prosperujú žiaci v špeciálnych triedach s takýmto zníženým počtom.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.