mal 70 rokov, pochádzal z Liptovského Hrádku a každý večer si kreslil rôzne varianty technických detailov. Pýtal som sa ho, prečo.
Majster mi odpovedal, že každá pec, ktorú postavil, bola lepšia ako tá predchádzajúca. V zdravotníctve by sme mali mať rovnakú ambíciu – každého pacienta ošetriť lepšie ako toho predchádzajúceho.
Väčšina ľudí má predstavu, že ak sú v nemocnici, tak im už nič nehrozí – už sú v bezpečí. Omyl. Štatistiky ukazujú, že v súvislosti so zdravotnou starostlivosťou zomrie na pochybenia, komplikácie a omyly približne toľko ľudí, koľko zahynie pri autohaváriách. Pobyt v nemocnici je taký rizikový ako horolezectvo. Sú to štatistiky z nemocníc z USA a krajín západnej EÚ. Na Slovensku takéto štatistiky neexistujú.
zatĺkaj, nepriznávaj!
Jednou z hlavných príčin, prečo sa od nás západoeurópsky zdravotnícky vlak vzďaľuje, je práve prístup k týmto komplikáciám, omylom a pochybeniam. Kým západná Európa ich aktívne využíva na zdokonaľovanie zdravotnej starostlivosti, Slovensko má problém aj priznávať tieto skutočnosti. Funguje na princípoch – buď ututlaj, alebo nájdi vinníka a toho exemplárne potrestaj. Formálne existuje Metodické usmernenie o zavádzaní systémov hlásení chýb, omylov a nežiaducich udalostí v ústavnej zdravotnej starostlivosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Formálne. Výstupy, ktoré sú vyhodnocované raz do roka, zatiaľ veľmi neposunuli nízku latku kvality slovenského zdravotníctva.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.