ale pamätajú si aj turecké vpády, prísahy ľudáckych rodobrancov a internované rehoľné sestry. Zvláštne dejiny.
Do mohutnej baziliky možno neprichádzajú turisti v húfoch, no aj tak ich pribúda. Za výstavbou pôvodne románskeho kostolíka i kláštora stál uhorský kráľ Gejza I. Ten ho v roku 1075 zveril do rúk benediktínom. Dnešný chrám pochádza z prelomu 14. až 15. storočia. Vstupný portál je dielom neskorogotických umelcov.
Interiér chrámu si zachováva typický šerosvit, ktorého atmosféru vytvárajú vitrážové okná. Krížové rebrové klenby sú parádne. Na ľavej stene kostola je freska z 15. storočia so svätým Jurajom na koni. Legenda Aurea od Jacoba de Voragine hovorí o tom, ako kopijou prebodáva draka. Na freske je scéna zachytená ako na obrátenom filmovom páse: sprava doľava.
„Viem, také miesta by sa dalo turisticky „vylepšiť“, docieliť, aby tam návštevník strávil viac než obligátnu polhodinku.“
Najprv ukazuje Juraja v okamihu, keď draka iba zranil, potom v situácii, keď vraví kráľovej dcére, vydanej drakovi na milosť a nemilosť, aby svoj opasok uviazala drakovi okolo krku a priviedla ho tak do svojho mesta. A drak ju nasledoval ako pokorné a poslušné zviera. Až v meste bol Juraj ochotný doraziť draka na smrť, ak jeho občania prijmú kresťanstvo. Nikdy neviem, či je ten príbeh viac legendou alebo symbolom. Historickým faktom nie je.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.