politické kampane sú súbojom naratívov. Jednoduché kauzálne a koherentné príbehy, cez ktoré sa politici snažia zrozumiteľne komunikovať svoje postoje, získavať sympatie ľudí a nakoniec aj ich hlasy. Vo voľbách vyhrá ten, kto toto remeslo ovládne lepšie.
Dobrý naratív musí spĺňať niekoľko podmienok:
- musí byť uveriteľný a mať dôveryhodného nositeľa,
- musí sa triafať do aktuálnej spoločenskej nálady,
- musí adresovať nejakú implicitnú psychologickú potrebu,
- musí mať potenciál vyvolať emócie, pretože tie aktivizujú voličov.
Jeden z najlepších naratívov v slovenskom politickom marketingu sa objavil pred voľbami 2012. Smer zaplavil Slovensko billboardami s nápisom „Ľudia si zaslúžia istoty“. Slogan, na ktorom sa ľudová slovesnosť a slovenský internet dostatočne vybúrili. Lenže práve toto bol naratív, ktorý strane zabezpečil štyri roky jednofarebnej vlády. Výborne zapadol do aktuálnej politickej a spoločenskej situácie.
Dobrý naratív je taký, ktorý nielen presvedčí väčšinu, ale aj nahnevá menšinu.
Európa sa potácala v hospodárskej kríze zapríčinenej gréckym verejným dlhom, Radičovej vláda neuniesla ťarchu neustálych vnútorných rozbrojov, ktoré niekoľko rokov znechucovali verejnosť. A v tom sa objavil niekto, kto sľuboval v časoch neistoty a chaosu, istotu a stabilitu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.