v jeden večer som sedel s Petrom Švecom v bratislavskej kaviarni a rozprávali sme sa o tom, ako je možné, že nemalá časť slovenských veriacich a kňazov otvorene podporuje a volí Mariána Kotlebu. Fašistu, antisemitu a človeka, ktorý by si minulý režim rád zopakoval. Zhodli sme sa na tom, že koreňom podpory ĽSNS je stigma, ktorú si naše dejiny nesú.
Nedokázali sme sa doposiaľ vyrovnať s holým faktom, že Slovensko bolo kolaborantským fašistickým štátom, ktorého na čele stál monsignor Jozef Tiso. Slovensko bolo vazalom Hitlerovho Nemecka a na jeho čele stál kňaz, čo predstavuje pre Slovensko i samotnú Rímskokatolícku cirkev obrovskú traumu.
Ako sa má inštitúcia vyrovnať s tým, že na čele štátu stál kňaz, ktorý zaviedol protižidovskú legislatívu a následne posvätil transporty, ktoré realizovala Hlinkova garda za asistencie ozbrojených zložiek našej krajiny? Je mimoriadne náročné vyrovnať sa s tým, že niektorí obyvatelia Slovenska, a nebolo ich málo, robili značnú nadprácu pri vyháňaní Židov z ich domov, že arizovali ich majetok. Všetky tieto aspekty ovplyvnili a determinovali časť našej národnej identity.
„Nesvätá aliancia medzi fašistami a pseudokatolíkmi bola obnovená. Vyvoláva to des.“
Peter Švec veľmi presne identifikoval našu národnú traumu „ako sliz, ktorého sa nevieme zbaviť. Prilepil sa nám na ruky. Následne prišiel komunizmus, ktorý obral znovu všetkých o všetko, kolektívne pod transparentom robotníckej triedy“.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.