diskusia o tom, či vyhlásiť všeobecný núdzový stav, alebo len pre nejaké odvetvie, je úplne nezmyselná a svedčí o neznalosti základného ústavného a právneho rámca. Podľa článku 5 Ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. je núdzový stav právny režim, do ktorého je možné uviesť buď celé územie SR, alebo jeho časť na nevyhnutnú dobu, maximálne 90 dní.
Nepleťme si právny režim na určenom území s konkrétnymi opatreniami. Vyhlásenie núdzového stavu pre jeden rezort je úplný nezmysel a nemá žiadnu oporu v Ústave SR, ktorej súčasťou je aj Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z.
Problém je v tom, že politici a tí, ktorí sa k téme vyjadrujú, si nenaštudovali ani len základné pravidlá alebo si ich nedali vysvetliť. Vojna, vojnový stav, výnimočný stav a núdzový stav sú totiž právnymi režimami, na základe ktorých vzniká oprávnenie na obmedzenie základných práv a slobôd. Až na základe vyhlásenia daného právneho režimu je možné občanom obmedziť niektoré práva a ukladať im mimoriadne povinnosti. Aké, to určujú pre každý právny režim ustanovenia článkov 2 až 5 Ústavného zákona č. 227/2002 Z.z.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.