1. V návrhu veľmi nevidieť snahu o upratanie v oblasti financií. K zmenám vo financovaní sa minister školstva rozcvičoval, nadýchol a ... vyfučal. Združenie miest a obcí nepustí, a tak zostane financovanie vzdelávania na Slovensku jeden obrovský komplikovaný a neprehľadný „chaos“.
To, že chce minister pár škôl z pôsobnosti ministerstva vnútra pod ministerstvo školstva, je len kozmetický detail. Je nezmysel, aby do jednej školy tiekli peniaze z ministerstva školstva i práce, sociálnych vecí a rodiny, zo samosprávy, z VÚC, cez vzdelávacie i kultúrne poukazy, eurofondy, rôzne projekty, cez dohadovacie konania, od rodičov. Nech to skúsi účtovať.
2. Zmeny v obsahu vzdelávania od ročníkov k viacročným cyklom sa zdajú logické. Nelogické je spájanie 4. a 5. ročníka do jedného cyklu, keď 4. ročník je u nás primárne vzdelávanie (prvý stupeň), kým 5. ročník je už nižšie sekundárne vzdelávanie (2. stupeň). Logické a žiaduce by bolo najprv rozšíriť primárne vzdelávanie na 5 rokov, teda presunúť 5. ročník na prvý stupeň. To by som už pokladal za časť reformy. Spomeňte si na prvú vlnu korony – v ZŠ sme vzdelávali deti 1. až 5. ročníka. Prax v krajinách s lepšími vzdelávacími systémami necháva desaťročné deti v primárnom vzdelávaní, kde sú menšie kolektívy, lepší individuálny prístup, lepší vzťah medzi učiteľom a žiakom aj lepšie výsledky vo vzdelávaní.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.