môžu odteraz natrvalo vystupovať počas bohoslužieb ako akolytky a lektorky. Ide napríklad o právo rozdávať a vystavovať eucharistiu, miništrovať, verejne čítať biblické texty mimo Evanjelia, teda de facto zastupovať v niektorých úlohách vysväteného kňaza. Po druhom vatikánskom koncile (1962 - 1965) ide o ďalší posun smerom ku deklerikalizácii. Pred koncilom bola táto služba určená výhradne mužom pripravujúcim sa na zasvätený život, po koncile túto možnosť dostali muži laici a dnes aj ženy. Pre progresívcov príliš malý posun k zrovnoprávneniu mužov a žien v cirkvi, pre niektorých konzervatívcov ďalší „dôkaz“ pokusu pápeža Františka vtiahnuť salámovou metódou ženy do klerického stavu. Omyl. František reagoval jednoduchou zmenou paragrafu kánonického práva na dlhoročne zaužívanú prax a potrebu posilnenia kompetencií katolíckych žien v cirkvi. Vo väčšine diecéz sveta, vrátane Vatikánu, ženy a dievčatá slúžili pri oltári aj tak už desaťročia. Avšak formálne iba dočasne, naviac v závislosti od rozhodnutia miestnych biskupov, čo sa teraz zmenilo. Dokument zverejnený 11. januára nahradil slovné spojenie „laickí muži“ slovom „laici“. Pápež týmto krokom nesleduje len prvoplánovú feminizáciu cirkvi a odbúravanie tzv. rodových stereotypov, ale usiluje o hlbšie vtiahnutie laikov do všetkých pozícii výslovne nevyhradených ľuďom s diakonským, kňazským alebo biskupským svätením. Aktualizovaný Kódex cirkevného práva teraz hovorí:
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.