demokracia, ako je všeobecne známe, je vec krehká. V každých voľbách môže vyniesť k moci svojich hrobárov. Preto je pre ňu životne dôležitý systém bŕzd a protiváh, ktorý to prípadným hrobárom a ich voličom čo najviac sťažuje. Základom systému bŕzd a protiváh je rozdelenie moci na moc výkonnú, zákonodarnú a súdnu. Nefunguje to dokonale, ale čo už je na tomto svete dokonalé?
Na Slovensku má oddelenie výkonnej a zákonodarnej moci zaujímavú formu – obidve sú zvyčajne pod totálnou nadvládou jedného muža. Predseda vlády, či už sa volá Mečiar, Fico alebo Matovič, suverénne kontroluje parlament, ktorý má kontrolovať jeho. Lenže – a práve tým je Slovensko zaujímavé – premiér si tú dvojnásobnú moc nedokáže dlhodobo udržať. Aj Mečiar, aj Fico, aj Matovič prišli o kontrolu nad parlamentom, a tým pádom aj o kreslo predsedu vlády.
Tretím pilierom slovenskej demokracie je skorumpované súdnictvo, pričom korupcia nie je jeho najväčším problémom (tým je nadkritické množstvo bezcharakterných hlupákov v sudcovských talároch). Aj takéto súdnictvo však vie zohrať dôležitú úlohu pri ochrane demokracie. Týka sa to najmä Ústavného súdu, ktorý to celé má ešte sťažené pozoruhodne mizernou úrovňou slovenskej ústavy a rovnako mizernou úrovňou niektorých svojich vlastných minulých rozhodnutí.
referendum
Typickou ukážkou kvality slovenskej ústavy je druhý oddiel piatej hlavy venovaný referendu. V aktuálnom prípade referenda s otázkou skrátenia súčasného volebného obdobia a vyhlásenia predčasných volieb vôbec nie je jasné, či táto otázka je, alebo nie je v súlade s ústavou. Pod nejasnosťou pritom nerozumieme len subjektívny pocit, ale objektívny fakt, že rôzni ústavní právnici majú na túto vec veľmi protichodné názory.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.