Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Martin Mojžiš: Prečo nie som za povinné očkovanie

.martin Mojžiš .názory

Čo si pomyslíte o človeku, ktorý nie je v prípade covidu ani proti povinnému očkovaniu, ani za povinné očkovanie? Na prvý pohľad to vyzerá ako typický nevyhranený, prípadne až alibistický postoj. Ale keď skúsime druhý pohľad, môžeme zbadať vcelku jednoznačný názor.

Martin Mojžiš

nebyť za neznamená byť proti. A to ani z hľadiska prísne používanej logiky, ani z hľadiska bežne používaného jazyka. Čo sa logiky týka, stačí, aby okrem možností za a proti existovala ešte nejaká ďalšia možnosť (napríklad „je mi to jedno”). Potom „nie som za” neznamená, že som proti, ale že som proti alebo mi je to jedno. Z hľadiska bežného jazyka môžu byť rozdiely medzi nebyť za a byť proti ešte oveľa bohatšie.

Byť za povinné očkovanie v bežnom jazyku okrem iného znamená byť za legislatívnu zmenu z dnešného stavu nepovinného očkovania na stav povinného očkovania. Nebyť za môže potom znamenať nebyť za tú legislatívnu zmenu. Pričom dôvodom môže byť nesúhlas s povinným očkovaním (byť proti), ale môže ním byť aj niečo úplne iné.

konzervatívna obrana liberálnych hodnôt

Prvým argumentom proti zmene nepovinného očkovania na povinné je rozumná nedôvera voči všetkým povinnostiam, ktoré sú vynucované štátom. Štát má vynucovať len také veci, pri ktorých je oprávnenosť tohto vynucovania úplne jasná, alebo sa aspoň teší výraznej všeobecnej podpore. Vynucovanie obmedzení osobnej slobody je špeciálne citlivým prípadom. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite