donedávna mali Česi kampaň, ktorá mala pôsobiť povzbudivo: jej mottom bolo „Dajme bodku za koronavírusom“. Počet prípadov však stúpa, počet pacientov v nemocniciach s ťažkými priebehmi tiež, úmrtia sa hromadia. Vláda sa rozhodla staviť na ťažší kaliber: bude púšťať verejnosti brutálne zábery z nemocníc. Sú na nich ľudia v poslednom štádiu života, ľudia tesne po úmrtí, mŕtve telá zakryté plachtami a vizuálny šok podčiarkujú slogany typu: Mal svoju pravdu. Uveril dezinformáciám.
Sila pozitívnejšej kampane sa zjavne vyčerpala a treba pritvrdiť. Ale je toto cesta?
Jednoznačnú odpoveď nevieme. Účinnosť akýchkoľvek kampaní je vždy veľkou neznámou. Spýtajte sa hociktorého veľkého klienta reklamnej agentúry, či vie získať od agentúry presnú spätnú väzbu o tom, ako kampaň na jeho produkt reálne ovplyvnila predaj produktu. A spýtajte sa dotyčnej agentúry, či sa vôbec dajú zistiť exaktné dáta. Dozviete sa, že to nejde, ale reklamná brandža funguje na predpoklade, že kampane nejako zaberajú a hlavne je lepšie robiť ich, ako ich nerobiť. (Dokonca aj bájny výrobca kultových slaných chrumiek, ktorý si roky zakladal na tom, že kampane nerobí, lebo ich nepotrebuje, sa už istý čas prezentuje na sociálnych sieťach a napokon, aj tie jeho predošlé hrdé tvrdenia o nepotrebnosti kampaní boli vlastne tiež kampaň.)
„Prebúrať tento pancier otupenosti voči covidovej kríze je asi najväčšou výzvou dneška. Nedá sa čudovať českej vláde, že to skúša urobiť baranidlom.“
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.