Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Sekularizmus alebo vek ľahkovernosti?

.tomáš Zálešák .názory .téma

Najneskôr od 60. rokov zápasia teoretici modernizácie s javom, ktorý do niekdajších predpovedí nepasuje. Predstavy, že modernizácia sa rovná ústupu náboženstva z verejnej a vlastne aj súkromnej sféry, sa nenaplnili. Podobne sa nepotvrdila ani predstava, že modernizácia znamená „westernizáciu“ všetkých oblastí kultúry.

Tomáš Zálešák

niet pochýb, že v hre sú dôležité veci a zdroje nebezpečných konfliktov. No debaty o nich sú príliš často a príliš hlboko poznačené predpojatosťami znesvárených strán. Hľadať tu objektivitu nie je ľahké, o to ľahšie je spochybniť akékoľvek záväzné kritériá porovnávania a hodnotenia pozorovaných javov.

Nástup nových náboženských vášní je nesporný. No rovnako viditeľný je aj zmätok v reakciách na ne. Nadovšetko je zrejmé, že ani bezbrehý relativizmus ani fundamentalizmus nestačia na to, aby sme dnešnému zmätku dokázali čeliť s jasnou mysľou. Moderná sociálna veda zdedila pojmovú výbavu, ktorá sa ukazuje z rôznych príčin nedostatočná. Najrôznejšie súvisiace nedostatky a deformácie postihujú však aj myseľ nejedného z dnešných teológov alebo tých, ktorí sa nazývajú v rôznom zmysle filozofmi; ak aj abstrahujeme od vyjadrení rôznych politikov, žurnalistov, „influencerov“, polovzdelancov či obchodníkov s ojazdenými myšlienkami. Preto sa ani táto krátka úvaha nezaobíde aspoň bez krátkeho pripomenutia niektorých opomínaných skutočností a obsahu niektorých pojmov.

dva možné pohľady

Sčítania obyvateľstva musíme brať s istou rezervou. Odhliadnuc od skreslení, ku ktorým môže dôjsť z rôznych príčin či, ako je to u nás, pod vplyvom rôznych propagandistických kampaní, pamätajme, že štatisticky uchopiteľné výsledky pozostávajú z vyjadrení respondentov odpovedajúcich na istý typ kladených otázok a že ich deklarované postoje ešte nemusia svedčiť verne o tom, ako sami deklarované skutočnosti subjektívne prežívajú. To platí pre všetkých: aj tých, ktorí sa označia za horlivých veriacich, aj tých, ktorí vehementne vyhlasujú, že žiadnu vieru nepotrebujú a že by bolo najlepšie, keby žiadna neexistovala. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite