niektoré krajiny sa napriek klesajúcim priemerom OECD krajín (a to už je z priemerov jednotlivých krajín!) zlepšili. Ale výborné komentáre a aj riešenia ponúkajú aj naše slovenské organizácie.
Hľadajme príležitosti ako krajinu pohnúť dopredu a mizerné trendy zvrátiť. Máme aj dobré správy.
Dnes trochu osobnejší príspevok o ceste Rozmanity a áno, bude aj o PISA výsledkoch — ale tak trochu inak.
Keď vyšli posledné výsledky testovania zručností 15-ročných mladých po celom svete PISA v 2018, práve sme uvažovali o založení Rozmanity. Z našich skúseností zo zahraničia ako aj priamo z terénu na Slovensku sme vedeli, že v našich školách veľmi chýba rozmanitosť. Vedeli sme, že systém je nastavený tak, že bohaté deti a chudobné deti chodia len veľmi zriedka do tých istých škôl. Vedeli sme, že vplyv chudoby na výsledky detí v škole je na Slovensku oveľa silnejší ako v iných krajinách — školy im nevedeli dať tú pomocnú ruku, ktorú potrebovali, aby im ich zázemie neobmedzovalo ich talenty a potenciál.
Vedeli sme, že deti so zdravotným znevýhodnením či s iným materinským jazykom často nebývajú do škôl prijaté, a ak áno, tak školy nemajú dostatočnú podporu na to, aby ich vedeli podporiť. A vedeli sme, že školy nemajú dostatočnú podporu na to, aby vedeli ako pracovať s rozmanitým kolektívom tak, aby sa v ňom deti učili inakosť a odlišnosti oceňovať a vidieť v rozmanitosti silu — vidieť v nej nové myšlienky, iné uhly pohľadu, iné nápady, možnosť prehodnotiť svoj názor, možnosť zistiť aký je svet z pohľadu niekoho druhého, možnosť naplno rozvinúť svoju kreativitu a svoje kritické myslenie. Bohužiaľ inakosť aj vtedy, a ešte stále, v školách vedie príliš často k šikane.
Príroda sa vždy pripravovala na neistú budúcnosť svojou rozmanitosťou a my tu stojíme pre najväčšími spoločenskými zmenami, ktoré ľudstvo doposiaľ zažilo a... rozmanitosť potláčame, namiesto toho, aby sme ju podporovali ako ten najlepší zdroj inovácií, ktorý máme.
PISA 2018 vtedy pri našich začiatkoch okrem naďalej silno podpriemerných výsledkov našich detí ukázala, že sme sa nemýlili. Ukázala, že Slovensko má najviac segregované školy zo všetkých testovaných krajín (okrem Peru). Naše deti nemajú šancu stretnúť deti, ktoré sú iné ako ony v škole. A ak ich nestretnú v škole, tak kde? Ak sa nenaučia spolu žiť v škole, kedy sa to majú naučiť? Ako chceme budovať nepolarizovanú, súdržnú, odolnú spoločnosť, ak naše deti nemajú šancu sa to učit v škole?
V 2018 sme sa rozhodli, že vieme prispieť našou troškou a spolu s našimi partnermi sa vydať na cestu Rozmanity. Cestu hľadania toho, ako by to mohlo na našich školách vyzerať inak. Ako by to mohlo vyzerať, ak tam budú chodiť spolu naozaj všetky, rozmanité deti. A spoločne hladať cesty ako ich sprevádzať tak, aby napredovali a zároveň sa obohacovali navzájom. A aby nám tak ukazovali inú, novú víziu našej krajiny.
Dnes vyšli prvé výsledky nového merania — PISA 2022. A tie bohužiaľ potvrdili, že naše deti stále nie sú dostatočne pripravované na budúcnosť, ktorá ich čaká. Vplyv chudoby na zručnosti detí v škole je na Slovensku naďalej najsilnejší zo všetkých (všetkých!) testovaných krajín. A znevýhodnené deti, ako aj tie najviac zvýhodnené, sú u nás (stále okrem Peru) najviac oddelované od svojich rovesníkov.
Naše odhodlanie sa týmito dátami len posilnilo. Tešíme sa na ďalšie výsledky PISA, ktoré vyjdú ďalšie mesiace, a ktoré sa zamerajú na kreativitu — zručnosť, ktorá je aktuálne považovaná za najcennejšiu na trhu práce a pre riešenie spoločenských kríz, ktorým čelíme. Zručnosť, ktorá sa podľa odborníkov najlepšie buduje v rozmanitých kolektívoch.
Ak sa pýtate, ako viete pomôcť budeme radi, ak sa ku nám pridáte na našu cestu. Nie je bez chýb, nie je ľahká, no je to cesta, ktorá, sme presvedčení, vedie k lepšiemu Slovensku pre nás všetkých.
Budeme sa tešiť každej podpornej reakcii alebo aj vašim darom, aby sme na našej ceste mohli pokračovať ďalej: https://www.donio.sk/rozmanita
Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.