Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Európsky parlament ostro kritizuje Ficovu vládu

.tasr .slovensko

Poslanci Európskeho parlamentu v stredajšom hlasovaní v Štrasburgu prijali uznesenie, ktoré kritizuje návrh novely trestného zákona predložený vládou slovenského premiéra Roberta Fica.

Európsky parlament ostro kritizuje Ficovu vládu SITA/Úrad vlády SR

za uznesenie hlasovalo 496 zo 630 prítomných poslancov, 70 bolo proti a 64 sa zdržalo hlasovania.

Text uznesenia, ktorý vznikol po rozprave v pléne z 13. decembra, vyjadruje obavy európskych zákonodarcov o schopnosť novej slovenskej vlády bojovať proti korupcii a chrániť finančné záujmy EÚ, ak bude schválená navrhnutá novela Trestného zákona. V decembrovej rozprave vystúpilo okolo 30 zákonodarcov, medzi nimi aj 13 z celkového počtu 14 slovenských europoslancov.

Nové pravidlá totiž rušia Úrad špeciálnej prokuratúry (ÚŠP), ktorá sa zaoberá najzávažnejšími trestnými činmi a korupciou, a zároveň zmierňujú tresty za niektoré majetkové trestné činy.

Upozornenie v tejto veci dostala začiatkom decembra slovenská vláda aj zo strany Európskej komisie, ktorá požiadala Slovensko, aby nepokračovalo v novelizácii Trestného zákona a zrušení ÚŠP, pretože tieto návrhy treba dôkladne zvážiť. Eurokomisia naznačila, že je pripravená na ďalšie politické a technické diskusie so slovenskou vládou s cieľom podrobnejšie preskúmať tieto otázky, pričom zamýšľané zmeny a doplnenia zákona odporúča konzultovať aj s Benátskou komisiou Rady Európy.

V podobne kritickom duchu sa 18. decembra vyjadrila aj Európska prokuratúra (EPPO), ktorá po analýze navrhovaných zmien týkajúcich sa Trestného poriadku, Trestného zákona, zákona o prokuratúre a zákona o ochrane oznamovateľov dospela k záveru, že tieto kroky predstavujú vážne riziko porušenia zásad právneho štátu. V konkrétnej rovine by to podľa EPPO minimalizovalo odhalenie možných podvodov poškodzujúcich finančné záujmy EÚ a narušilo funkčný mechanizmus podávania správ medzi Európskou prokuratúrou a špeciálnou prokuratúrou.

kompletný text uznesenia

Uznesenie Európskeho parlamentu o plánovanom zrušení kľúčových protikorupčných štruktúr na Slovensku a jeho dôsledkoch pre právny štát (2023/3021(RSP))

Európsky parlament,

– so zreteľom na články 2, 4, 6, 7 a 10 Zmluvy o Európskej únii,

– so zreteľom na článok 325 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,

– so zreteľom na články 11, 12, 41 a 47 Charty základných práv Európskej únie,

– so zreteľom na svoje uznesenie z 28. marca 2019 o situácii v oblasti právneho štátu a boja proti korupcii v EÚ, konkrétne na Malte a na Slovensku,

– so zreteľom na svoje uznesenie z 19. apríla 2018 o ochrane investigatívnych novinárov v Európe: prípad slovenského novinára Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej,

– so zreteľom na oznámenie Komisie z 5. júla 2023 s názvom Správa o právnom štáte 2023 – Situácia v oblasti právneho štátu v Európskej únii (COM(2023)0800),

– so zreteľom na článok 132 ods. 2 rokovacieho poriadku,

A) keďže Slovensko v posledných rokoch zintenzívnilo svoje úsilie v boji proti veľkej korupcii a organizovanej trestnej činnosti, pričom niekoľko bývalých vysokopostavených úradníkov bolo obvinených a právoplatne odsúdených za trestné činy úplatkárstva; keďže Úrad špeciálnej prokuratúry Slovenskej republiky, ktorý začal svoju činnosť 1. septembra 2004, a slovenská polícia zohrali dôležitú úlohu pri riešení prípadov korupcie a závažnej trestnej činnosti vrátane prípadov zneužívania finančných prostriedkov EÚ;

B) keďže hlavným dôvodom vytvorenia špeciálnej prokuratúry na Slovensku bol nízky počet vyšetrených prípadov a absencia účinného mechanizmu na boj proti korupcii a organizovanej trestnej činnosti; keďže vo viacerých ďalších členských štátoch existuje podobný špecializovaný úrad vrátane nedávno zriadenej špecializovanej Európskej prokuratúry na úrovni EÚ, ktorú Slovensko v Rade podporilo;

C) keďže nová vláda na začiatku svojho funkčného obdobia rozhodla o zrušení Úradu špeciálnej prokuratúry a znížení trestných sankcií za závažné trestné činy vrátane korupcie a trestných činov proti životnému prostrediu, a to novelizáciou Trestného zákona v skrátenom legislatívnom konaní;

D) keďže využitie zrýchleného postupu znemožnilo zmysluplnú verejnú diskusiu a riadny demokratický proces; keďže viac ako 20 000 občanov opakovane vyšlo do ulíc, aby protestovalo proti tomuto kontroverznému návrhu; keďže viac ako 100 000 občanov podpísalo dve petície proti návrhom vlády a skrátenému legislatívnemu konaniu; keďže prezidentka Slovenskej republiky vyjadrila hlboké znepokojenie nad návrhom a skráteným legislatívnym konaním a naznačila, že bude zákon vetovať; keďže v Správe o právnom štáte 2023 Komisia odporučila, aby Slovensko zabezpečilo účinné verejné konzultácie a zapojenie zainteresovaných strán do procesu tvorby práva;

E) keďže počas zrýchleného legislatívneho procesu slovenská vláda odmietla zohľadniť odborné analýzy a stanoviská občianskej spoločnosti a Komisie, v ktorých vyjadrili obavy v súvislosti s tým, ako by navrhované zmeny oslabili boj proti korupcii;

F) keďže minister vnútra zároveň vykonal zásadné personálne zmeny a avizoval významné štrukturálne a organizačné zmeny v slovenskej polícii a v ďalších nezávislých demokratických inštitúciách, a to aj pokiaľ ide o vyšetrovateľov Národnej kriminálnej agentúry Slovenskej republiky pracujúcich na prípadoch závažnej trestnej činnosti a veľkej korupcie, čo vyvoláva pochybnosti o zámeroch týchto zmien; keďže slovenská vláda vymenila členov Súdnej rady Slovenskej republiky pred skončením ich funkčného obdobia bez náležitého odôvodnenia;

G) keďže slovenská vláda predložila parlamentu novelu zákona, ktorou by sa zrušila ochrana oznamovateľov protispoločenskej činnosti v prípade príslušníkov polície, oslabila sloboda prejavu a obmedzili práva všetkých ľudí na Slovensku zavedením svojvoľného, subjektívneho hodnotenia, čo je v rozpore so zásadami smernice EÚ o oznamovateľoch[3];

H) keďže Európska prokuratúra (EPPO) 18. decembra 2023 uviedla, že niektoré legislatívne zmeny, ktoré navrhla slovenská vláda a ktoré sa týkajú kľúčových právnych rámcov a rámcov prokuratúry, by mohli ohrozovať účinnú ochranu finančných záujmov Európskej únie, ako aj jej protikorupčný rámec a už by nezabezpečovali, aby sa na Slovensku ukladali účinné, primerané a odrádzajúce trestné sankcie za trestné činy poškodzujúce rozpočet EÚ; keďže zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry by mohlo narušiť spoluprácu a koordináciu s Európskou prokuratúrou, Agentúrou EÚ pre justičnú spoluprácu v trestných veciach a Európskym úradom pre boj proti podvodom;

I) keďže slovenský premiér sa často uchyľuje ku kontroverznej rétorike s cieľom polarizovať slovenskú spoločnosť; keďže úctivá výmena názorov medzi politickými predstaviteľmi a občanmi vrátane študentov má zásadný význam pre zdravé fungovanie demokracie;

J) keďže verejné útoky politikov na Slovensku proti novinárom, občianskej spoločnosti a zraniteľným skupinám v minulosti vytvorili priaznivé prostredie pre prejavy nenávisti, čo viedlo k závažným násilným trestným činom vrátane vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej; keďže Ján Kuciak sa špecializoval na informovanie o rozsiahlych daňových únikoch, daňových podvodoch, korupcii a praní špinavých peňazí a skúmal činnosť niekoľkých podnikateľov s väzbami na vysokopostavených politikov; keďže vražda Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej je jedným z najzložitejších prípadov vyšetrovaných a dozorovaných Úradom špeciálnej prokuratúry; keďže v prípade zrušenia Úradu špeciálnej prokuratúry existuje riziko, že spis bude postúpený novému prokurátorovi;

1. vyjadruje hlboké znepokojenie nad neodôvodneným využívaním zrýchleného legislatívneho procesu zo strany slovenskej vlády, najmä pokiaľ ide o navrhované zmeny Trestného zákona a zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry, ktoré ohrozujú integritu súdnych procesov, podkopávajú boj Európskej únie proti podvodom a ohrozujú ochranu finančných záujmov EÚ a prirodzeného prostredia na Slovensku; vyzýva slovenskú vládu, aby prehodnotila tieto zmeny vzhľadom na ich možné dôsledky pre právny štát, finančné záujmy EÚ a protikorupčný rámec EÚ; vyzýva slovenskú vládu, aby dodržiavala záväzné zásady smernice EÚ o oznamovateľoch a prehodnotila navrhované zmeny v oblasti ochrany oznamovateľov na Slovensku; vyjadruje osobitné znepokojenie nad tým, že oznamovatelia by boli so spätnou účinnosťou zbavení svojej ochrany, čo by viedlo k nedostatku právnej istoty; konštatuje, že Úrad na ochranu oznamovateľov Slovenskej republiky upozornil na tieto problémy Komisiu;

2. pripomína, že každá reforma trestného práva musí obsahovať dostatočné a primerané záruky na zabezpečenie kontinuity a účinnosti nových a prebiehajúcich trestných konaní, najmä v súvislosti s veľkou korupciou, ako aj na zaručenie nezávislosti súdnictva a autonómie prokuratúry v súlade s odporúčaniami Komisie v niekoľkých po sebe nasledujúcich správach o právnom štáte; vyjadruje znepokojenie nad tým, že prerozdelenie prípadov špeciálnej prokuratúry môže viesť k značným prieťahom a že v niektorých prípadoch by mohlo dôjsť k premlčaniu; naliehavo žiada vládu, aby sa zaoberala dlhodobou výzvou na reformu paragrafu 363 slovenského trestného poriadku a aby zaviedla možnosť napadnúť rozhodnutie generálneho prokurátora o nestíhaní, ako aj ďalšie opatrenia či záruky na zamedzenie zneužívania tohto ustanovenia;

3. zdôrazňuje potrebu dôkladného verejného procesu, ktorý by zohľadňoval stanoviská odborníkov a príslušných inštitúcií, ako je Benátska komisia, a zahŕňal primerané konzultácie so zainteresovanými stranami a s verejnosťou na vnútroštátnej úrovni a na úrovni EÚ o všetkých zmenách súčasného Trestného zákona a štruktúr poverených vyšetrovaním a stíhaním závažnej trestnej činnosti vrátane prípadov korupcie na Slovensku;

4. požaduje, aby sa zabezpečila primeranejšia úroveň ľudských a finančných zdrojov vyčlenených pre prípady korupcie a lepšia koordinácia medzi vyšetrovateľmi korupcie a prokurátormi v súlade s odporúčaním Európskej prokuratúry v záujme účinnejšieho vyšetrovania trestných činov korupcie;

5. vyzýva Komisiu, aby pozorne monitorovala tento vývoj a poskytovala o ňom informácie a aby prijala potrebné opatrenia na ochranu právneho štátu a nezávislosti súdnictva, najmä pokiaľ ide o prípady veľkej korupcie, a na ochranu finančných záujmov EÚ;

6. uznáva a podporuje dôležitú úlohu a zapojenie občanov a mimovládnych organizácií (MVO) pri ochrane a presadzovaní demokracie a právneho štátu; žiada, aby boli zainteresované strany zapojené do procesu tvorby právnych predpisov, najmä v súvislosti s využívaním zrýchlených postupov;

7. vzdáva poctu Jánovi Kuciakovi, ktorý bol zavraždený pred šiestimi rokmi, a jeho dôležitej práci investigatívneho novinára; vyzýva slovenské orgány, aby zabezpečili výkon spravodlivosti;

8. naliehavo žiada všetkých politických predstaviteľov, aby konštruktívne a s úctou komunikovali s občanmi, dodržiavali zásady demokratickej diskusie a rešpektovali verejné inštitúcie, zásady právneho štátu a akademickú slobodu; vyzýva preto vládnych predstaviteľov, aby sa zdržali verbálnych útokov na jednotlivcov, novinárov a organizácie občianskej spoločnosti; zdôrazňuje povinnosť verejných činiteľov a vládnych predstaviteľov slúžiť všetkým občanom, najmä v krajine, kde v minulosti došlo k trestným činom z nenávisti a vražde novinára;

9. odsudzuje nevhodné a neúctivé komentáre predsedu vlády, a to aj na adresu študenta, ktorý bol súčasťou iniciatívy na podporu akademickej diskusie o situácii v oblasti právneho štátu na Slovensku; vyzýva vládnych predstaviteľov, aby sa zdržali spochybňovania zákonnosti súdnych rozhodnutí; vyjadruje hlboké znepokojenie nad ohlásenými plánmi prijať právne predpisy, ktoré by oslabili občiansky priestor, a to aj obmedzením práce mimovládnych organizácií a stigmatizáciou organizácií financovaných zo zahraničia;

10. varuje pred akýmkoľvek politickým zasahovaním do redakčnej nezávislosti a novinárskej integrity; so znepokojením berie na vedomie plánovanú reštrukturalizáciu Rozhlasu a televízie Slovenska, hlavného verejnoprávneho vysielateľa v krajine; zdôrazňuje význam zachovania slobodných a nezávislých médií ako základného kameňa demokratickej spoločnosti;

11. vyjadruje poľutovanie nad rozhodnutím predsedu vlády a niekoľkých vládnych predstaviteľov prerušiť komunikáciu s kľúčovými médiami a považuje to za významné oslabenie práva verejnosti na získavanie relevantných informácií od vlády; zdôrazňuje, že takéto opatrenia obmedzujú slobodu a transparentnosť médií a prispievajú k šíreniu manipulatívnych dezinformácií vo verejnom priestore;

12. vyzýva slovenskú vládu, aby dodržiavala zásadu lojálnej spolupráce s inštitúciami EÚ;

13. poveruje svoju predsedníčku, aby postúpila toto uznesenie Rade, Komisii, Agentúre Európskej únie pre základné práva a Európskej prokuratúre.

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite