Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Šimkovičová tvrdí, že štát musí zvýšiť kontrolu verejnoprávnych umeleckých fondov​

.tasr .slovensko

Ministerka kultúry to zdôraznila na stredajšej tlačovej konferenci, kde spolu s kolegami hovorila o diskutabilnej selekcii podporených projektov zo strany fondov.

Šimkovičová tvrdí, že štát musí zvýšiť kontrolu verejnoprávnych umeleckých fondov​ SITA/Milan illík

verejnoprávne umelecké fondy sa zlučovať nebudú, je však nevyhnutné, aby štát mal relevantné nástroje, ktorými môže kontrolovať ich hospodárenie a využitie verejných zdrojov na podpornú činnosť, uviedla Šimkovičová.

„Preto sú i predložené do parlamentu poslanecké návrhy, ktoré riešia zvýšenie možnosti štátu kontrolovať fondy využívajúce verejné zdroje,“ upozornila ministerka. Verí, že parlament sa k týmto návrhom dostane čo najskôr.

Ministerka v prípade podľa nej sporných dotácií poukázala napríklad na to, že Nadácia Milan Šimečku dostala v priebehu roka 2023 z Fondu na podporu umenia (FPU), Fondu na podporu kultúry národnostných menšín (FPKNM) i rezortu kultúry pod vedením Silvie Hroncovej celkovo 69 000 eur. Štátny tajomník rezortu Tibor Bernaťák dokumentoval zasa prípad dotácie pre seriál a film o Mikulášovi Černákovi, ktorý dostal z Audiovizuálneho fondu (AvF) 537 000 eur, zatiaľ čo projekt o osobnosti slovenských dejín, generálovi Jánovi Golianovi, sumu, za ktorú ho nebolo možné realizovať. Bernaťák kritizoval aj to, že fondy nevysvetľujú relevantným spôsobom dôvody nepridelenia dotácie. „Sú to často arogantne pôsobiace vágne frázy, z ktorých nemožno zistiť, prečo ten alebo onen projekt nezískal dotáciu,“ dodal.

Predseda Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá Roman Michelko má tiež z diskusie s tvorcami príklady o selektívnom výbere dotácií, ktoré vykazujú znaky favorizovania určitej skupiny umelcov a tvorcov. „Teším sa na rozpravu v parlamente k návrhu na zmeny vo fondoch, kde budem takéto príklady uvádzať,“ avizoval.

Pri reforme verejnoprávnych umeleckých fondoch by sa podľa neho malo ísť cestou českého modelu. „V oveľa a väčšej miere dokáže podporovať rôznorodé kultúrne a umelecké skupiny, bez bonifikácie určitej časti,“ dodal.

Zástupcovia ministerstva oznámili, že verejnoprávne umelecké fondy preveruje v rámci svojej činnosti aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. TO potvrdila aj hovorkyňa úradu Daniela Bolech Dobáková. „Ide o plánovanú kontrolu na rok 2024, pri ktorej vychádzame z rizikových analýz našich odborníkov a aj z prijatých podnetov. Kontrolóri preverujú hospodárenie s finančnými prostriedkami fondov a systém poskytovania prostriedkov na podporu kultúry, umenia a kreatívneho priemyslu,“ uviedla. Spresnila, že predmetom kontroly je obdobie rokov 2021 až 2023. 

Ak si predplatíte digitálne predplatné alebo tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite