Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Začína sa boj o europarlament. Vieme, akú kartu vytiahnu manipulátori

.martin Hodás .slovensko

Volič si ešte ani len nestihol vydýchnuť a čaká ho ďalšie rozhodovanie sa. Kľúčovou otázkou je, či sa mu do toho bude vôbec chcieť.

Začína sa boj o europarlament. Vieme, akú kartu vytiahnu manipulátori Freepik

po víkendových voľbách, ktoré ovládol budúci prezident SR Peter Pellegrini, môžeme celkom bezpečne konštatovať, že zvíťazili manipulácie, klamstvá, strašenie a falošné hrozby. Štvavá a netransparentná kampaň, ktorá by sa vo viacerých momentoch dala označiť za – veľmi jemne povedané – neférovú, nakoniec zafungovala.

Najprv po septembrových a teraz po jarných voľbách preto nebadať silné argumenty proti tomu, že podobná taktika na voličov rovnako úspešne zafunguje aj vo voľbách do Európskeho parlamentu, ktoré sú doslova za rohom. 

Volebné miestnosti sa otvoria už v sobotu 8. júna, teda presne za dva mesiace. Čo od kampane môžeme očakávať?

európska únia ľudí (ne)zaujíma

Slovenské voľby do EP v rokoch 2004, 2009, 2014 a 2019 mali jednu spoločnú črtu: najnižšiu volebnú účasť spomedzi všetkých krajín Európskej únie. V roku 2019 predstavovala len 22,74 %, išlo pritom o úspech, pretože v roku 2014 to bolo len 13 percent. 

Tak ako v prezidentských, aj vo voľbách do europarlamentu preto bude opäť dôležitá mobilizácia voličov.

Pôjde o hlavnú výzvu strán oslovujúcich dezinformačné spektrum, teda veľkú časť slovenskej populácie, ktorá je náchylná k tomu, uveriť dezinformáciám, dobre cieleným manipuláciám či propagande.

Ide o veľkú časť voličskej základne, v ktorej sa dlhodobo šíria veľmi silné anti-EÚ naratívy. Môžete si povedať, že takýto volič nemá veľkú motiváciu k tomu, aby cez víkend vstal a vybral sa do volebnej miestnosti. Ako ho teda do nej dotiahnu strany ako (no nielen) Smer-SD, SNS či Republika?

verný nepriateľ

Predpokladanú stratégiu strán, pre ktoré sú dezinformácie a manipulácie každodenným pracovným nástrojom, v skutočnosti nie je ťažké predpovedať. Môže to znieť paradoxne, no práve dlhodobý odpor voči EÚ sa dá pomerne efektívne otočiť na motiváciu. 

„Tak ako v prezidentských, aj vo voľbách do europarlamentu preto bude opäť dôležitá mobilizácia voličov.“ 

Preto budú dezinformátori ešte viac pretláčať naratívy o tom, aká je Európska únia zlá. O tom, ako je potrebné dostať sa do Európskeho parlamentu, aby daný politik či strana napravili, čo je pokazené, alebo dokonca zabezpečili jej rozvrat zvnútra alebo vystúpenie Slovenska z EÚ.

Európska únia bude ďalej prezentovaná ako nepriateľ suverénneho Slovenska. Ešte viac ako doposiaľ.

Nepriateľa by sme teda mali. A prečo pre nás predstavuje nebezpečenstvo? No predsa preto, lebo ak Európsky parlament znova ovládnu liberáli, zase nám tu budú vládnuť z ich teplých, dobre platených miestečiek v tom zlom Bruseli. Je to také jednoduché.

brániť sa dá jediným spôsobom

Keďže volebná účasť je dlhodobo nízka naprieč celým politickým spektrom, základným predpokladom pre to, aby manipulátori neovládli aj Európsky parlament, je znova mobilizácia. Tentoraz na strane demokratického, proeurópskeho voliča.

Ťažko povedať, čím sa pokúsia demokratické strany tohto voliča osloviť a popostrčiť ho na ceste k volebnej urne. Základným motivačným prvkom by však mohli byť ich dve ešte stále veľmi čerstvé volebné skúsenosti... 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite