Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Na testovaní inovačného cyklu strácajú firmy nielen čas, ale aj peniaze a kvalitných zamestnancov

.redakcia .slovensko

Súčasná doba je plná stresu, časových sklzov a takmer každá spoločnosť je pod obrovským tlakom. Jednotlivé firmy sa predháňajú, ktorá bude na trhu prv s novinkou, aby si tak podchytili nových klientov a zároveň udržali už tých stávajúcich.

Na testovaní inovačného cyklu strácajú firmy nielen čas, ale aj peniaze a kvalitných zamestnancov

jedným z faktorov, ktoré vplývajú na dĺžku zavedenia nového softvéru či aktualizácie je aj testovanie. Je však často zdĺhavé, vyžaduje si zapojenie tých najkvalitnejších zamestnancov IT oddelenia a skrýva aj viaceré riziká. Či už v podobe znechutenia zamestnancov, ktorí musia robiť neatraktívnu a repetitívnu prácu testovania, omylnosti ľudského faktora ale aj vysokých nákladov na mzdy. 

Riešením je automatizované testovanie, ktoré je podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Concircle Slovensko Petra Sarkocyho výhodnou alternatívou pre takmer všetky organizácie. „Testovanie sa stále robí vo veľkej miere manuálne. A je to pritom testovanie, ktoré takmer polovica IT špecialistov považuje za kľúčový faktor, pre čo najrýchlejšie dodanie softvéru,“ vysvetľuje Peter Sarkocy. 

Klasické manuálne testovanie pri väčšom ERP projekte môže trvať štyri až osem týždňov. Samozrejme, nemožno zabúdať ani na finančnú záťaž, pretože IT rozpočet musí rátať s nákladmi 23 až 28 % z rozpočtu na jedno testovanie. A testovacích cyklov na implementačných projektoch môže byť, a často to tak je, viac, niekedy aj štyri. 

„Ďalšou vecou, na ktorú chcem upriamiť je skutočnosť, že testovaniu sa vo väčšine musia venovať tí najskúsenejší a to znamená aj najdrahší zamestnanci vo firme. Sú to tí najšikovnejší ľudia v spoločnosti, ktoríparticipujú na nudnom manuálnom testovaní,“ upozornil na jedno z rizík Peter Sarkocy z Concircle. 

Nudná a opakujúca sa práca, ktorá je časovo náročná môže totiž spôsobiť vyhorenie zamestnanca či jeho odchod. S tým neskôr súvisia ďalšie nemalé náklady, ktoré vznikajú potrebou náhrady skúseného it- čkára, jeho zaučenie a podobne. 

Každý systém je však len tak dobrý, ako kvalitne a dôsledne bol pred spustením otestovaný. Je preto viac ako žiadúce, zamýšľať sa nad automatizovaným testovaním, ktoré nahradí to zdĺhavé manuálne. A zároveň, najšikovnejší zamestnanci sa môžu venovať náročnejším projektom, kde môžu uplatniť aj svoju kreatívnu stránku a nie len niekoľko hodín denne testovať. O tom, že sa z testovania, ktoré trvá niekoľko mesiacov stane týždňové zadanie takmer bez spätnej kontroly a potreby ľudského faktora už ani nehovoriac.

To, čo mnohých zaujíma je avšak aj finančná stránka. Automatizované testovanie nie je najlacnejšou záležitosťou, no určite investíciou, ktorá má krátku návratnosť. Pre niektoré firmy je prijateľnejšie platiť ľudí v mesačných intervaloch, vo forme mzdy, no jednorazová, finančne náročnejšia investícia je riešením, ktoré v konečnom dôsledku znižuje firemné náklady a zabezpečí organizácii konkurenčnú výhodu či lepší a kvalitnejší servis pre klientov. 

V dnešnej dobe sú už na trhu relatívne dostupné a overené nástroje n automatizovaný testing. Či už open-source software-y ako Sellenium, Cypress, až po plnohodnotné nástroje ako je Tricentis Tosca, Worksoft Certify, UFT a iné. Čiže možnosti sú, stačí ich len využiť. 

Svoju úlohu v automatizovanom testovaní zohráva aj umelá inteligencia (AI), ktorá ponúka obrovské možnosti. Napríklad AI vie úplne spoľahlivo vyhodnotiť, že nové fialové tlačidlo „ĎALEJ“ má úplne rovnakú funkciu, ako predchádzajúce zelené tlačidlo s názvom „OK“. Vďaka tomu je možné použiť tzv. self-healing a automatický testovací skript sa dokáže sám opraviť.

Najlepšie sa však ilustruje na príklade, tak skúsme si jeden taký z praxe aj načrtnúť. Klasický ERP implementačný projekt trvá 12 mesiac a môže stáť 6 miliónov eur. Z toho len rôzne testovacie fázy trvajú asi 3 mesiace. V prípade automatizovaného testovania to viete skrátiť na 4 týždne, čím ušetríte celé dva mesiace. Z pozície IT manažéra sa tak môžete pochváliť ušetrením jedného milióna eur na projektových nákladoch pre externú firmu a ďalší milión na interných pracovníkoch. K týmto peniazom si môže manažér prirátať úsporu aj pár desiatok tisíc eur, ktoré sa ušetria na personálnom oddelení. To totiž nebude musieť hľadať nových testerov alebo kľúčových používateľov a ani náhradu za tých starých, ktorí môžu vyhorieť z frustrácie. 

Na záver len krátke zhrnutie. Automatizovaným testovaním softvéru odbremenia firmy najšikovnejších zamestnancov od nudnej a opakujúcej sa práce a tí sa môžu venovať aktivitám s vyššou pridanou hodnotou. Zároveň prichádza veľká úspora na projektových, resp. IT nákladoch a zvýši sa kvalita systému v priamej úmere so znížením produkčných problémov. A čo je pre spoločnosť, ktorá chce byť na trhu úspešná, jednotlivé releasy môže nasadzovať častejšie a rýchlejšie. Získa tak výraznú konkurenčnú výhodu. 

 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite