Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

SaS vyzýva Ráža, aby predstavil riešenie katastrofálnej situácie na železniciach

.sita .slovensko

Do konca septembra by mal podľa liberálov predstaviť ucelený koncepčný návrh, ako zlepšiť železničnú prepravu na Slovensku.

SaS vyzýva Ráža, aby predstavil riešenie katastrofálnej situácie na železniciach SITA/Úrad vlády SR

strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru) riešiť katastrofálny stav slovenskej železničnej infraštruktúry. Do konca septembra by mal podľa liberálov predstaviť ucelený koncepčný návrh, ako zlepšiť železničnú prepravu na Slovensku a ako zabrániť podobným tragédiám na koľajiskách ako pri Nových Zámkoch. Minulý týždeň vo štvrtok tam na priecestí vrazil vlak do autobusu, v ktorom zahynulo minimálne sedem cestujúcich a ďalší aj z vlaku sa zranili. SaS v utorok informovala, že nikoho neobviňuje, len chce vedieť, čo sa na priecestí stalo.

„Už teraz treba prijať opatrenia, aby k takýmto udalostiam viac nedochádzalo. Dostávajú sa k nám totiž viaceré informácie, že závory na mieste, kde sa nehoda stala, stále poriadne nefungujú, jedna je otvorená, druhá spustená dolu,“ povedal predseda SaS Branislav Gröhling. Toto je podľa neho skutočne nebezpečná situácia, ktorá môže viesť k ďalšej podobnej nehode. „Napriek tomu sú tu politické strany, koaličné aj opozičné, ktoré opakovane hovoria, že zrušenie vlakov zadarmo je pre ne červenou čiarou. Vlaky zadarmo sú pritom len mýtom, pretože sa na ne skladáme všetci a výsledok je absolútne nehospodárny,“ dodal s tým, že miesto toho by sa dali peniaze použiť na modernizáciu vlakov a lepšiu infraštruktúru, čo by prispelo aj k otvoreniu trhu pre konkurenciu.

Podpredseda SaS Marián Viskupič uviedol, že zaostávanie slovenských železníc dokazuje aj najnovšia analýza Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), podľa ktorej priemerná dĺžka meškania vlakov narástla za ostatné štyri roky takmer na dvojnásobok. Na hlavnej trase Bratislava - Košice je takmer 85-percentná istota, že vlak bude meškať polhodinu. Hlavné dôvody sú podľa poslanca úplne jasné - nedostatok moderných vozidiel a s tým súvisiaca poruchovosť, ako aj veľmi zlý stav infraštruktúry. „Veľa tiež ukazuje aj fakt, že od roku 2019 po 31-percentnej inflácii a 31-percentnom raste priemernej nominálnej mzdy sú tržby národného prepravcu ZSSK z vnútroštátnej prepravy stále pod úrovňou roka 2019,“ povedal Marián Viskupič. Deje sa to aj napriek tomu, že vlakov je viac a ročná štátna dotácia vzrástla z 293 miliónov eur v roku 2019 na 409 miliónov eur v roku 2023. „Tržby za cestovné pokrývajú len 20 percent nákladov vlakovej dopravy a toto percento každý rok klesá,“ vysvetlil.

Obrovská a neudržateľná miera populizmu podľa poslanca zráža štátne železničné spoločnosti na kolená. „Vlaky zadarmo, ale aj fakt, že ZSSK už 13 rokov nezvyšovala cestovné, nemajú žiadnu ekonomickú logiku. Problémom je aj nákladová efektívnosť železničných spoločností, ktorá je veľmi nízka,“ uviedol Marián Viskupič. „Vysoké ceny, za ktoré nakupujú materiály i služby, často vzbudzujú pochybnosti, či je to „len“ štátna neefektívnosť alebo aj zabudovaná korupcia,“ povedal. Ako dodal, vlaky zadarmo nás pritom pripravujú o 30 - 35 miliónov eur ročne, valorizáciou cien za lístky by štát získal ďalších približne 150 miliónov eur.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite