k návrhu novely zákona o športe prišlo v priebehu medzirezortného pripomienkového konania (MPK) 321 pripomienok, z toho 32 zásadných. Ich predkladatelia v nich upozorňujú napríklad na zvýšené verejné výdavky či možnú kolíziu s právnymi predpismi, žiadajú tiež spresniť viaceré ustanovenia. Vyplýva to z materiálu, ktorý zverejnili na portáli právnych predpisov slov-lex.sk.
Najviac zásadných pripomienok (12) sformulovalo Ministerstvo financií (MF) SR, upozorňuje najmä na finančné krytie navrhovaných zmien v štátnom rozpočte. „S návrhom zákona, z ktorého bude vyplývať nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude Ministerstvo financií SR súhlasiť. V ďalšej fáze legislatívneho procesu žiadame pokračovať až po vyriešení finančného krytia tohto návrhu zákona,“ oznámil rezort. Žiada tiež vypustiť navrhovanú zmenu týkajúcu sa prerozdelenia štátneho príspevku pre národné športové zväzy. „Nové rozdelenie finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu fakticky znižuje podiel na účel športu mládeže (do 23 rokov) z 35 na 20 percent,“ uviedlo MF pri svoje pripomienke. Spolu s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR takisto poukazuje na dosahy zmien a zvýšené výdavky štátu v oblasti systému sociálneho poistenia.
Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR žiada spresniť ustanovenia, ktoré sa týkajú príslušnosti súdov pri riešení sporov v oblasti športu, rovnako i návrh na vznik arbitrážneho športového súdu, rezort spravodlivosti poukazuje v tomto zmysle napríklad to, že by mali byť zavedené určité kritériá pre arbitrov športového tribunálu. „Predkladateľovi navrhujeme prepracovať možnosti zabezpečenia práva na súdnu ochranu v oblasti športu zriadením orgánov na riešenie sporov národných športových zväzov, ako aj spoločného orgánu na riešenie sporov rozhodcovského typu pod Slovenským olympijským a športovým výborom (SOŠV) pre národné športové zväzy,“ napísalo MS vo svojej zásadnej pripomienke.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zasa upozornil na to, že návrh rozšíriť výnimku z verejného obstarávania aj na nákup špeciálneho športového výstroja môže spôsobiť rozpor s európskym právom. „Výnimky z verejného obstarávania v zákone predstavujú transpozíciu európskych smerníc a uvedené výnimky nie je možné rozširovať,“ vysvetlil úrad.
Zásadnú pripomienku vzniesli i samosprávne kraje. Týka sa povinnosti samospráv poskytnúť informáciu o športovej infraštruktúre na svojom území. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) i Trnavský samosprávny kraj (TTSK) poukázali na to, že nemajú zákonnú kompetenciu žiadať o informácie, ktoré sa týkajú športovísk v majetku iných subjektov.
Cieľom návrhu novely zákona o športe je podľa Ministerstva cestovného ruchu a športu SR umožniť jasnejšiu podporu športu, znížiť nadmernú byrokraciu, zaviesť mechanizmy na riešenie sporov v športe a tiež zefektívniť jeho financovanie. Novela by mala takisto vyriešiť problémy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe súčasného zákona, zmeny majú tiež zabezpečiť štátnej športovej reprezentácii lepšie finančné i technické a materiálne zázemie, ktoré by jej umožnili dosahovať lepšie výsledky na svetovej a olympijskej úrovni.
Novela má byť podľa návrhu účinná od 1. januára 2025.