Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Štyria bratislavskí starostovia kritizujú nový návrh stavebného zákona

.sita .slovensko

Zástupcovia samospráv upozorňujú na to, že nový stavebný zákon má už postavené billboardy a megaboardy urobiť doslova nesmrteľnými.

Štyria bratislavskí starostovia kritizujú nový návrh stavebného zákona SITA/Milan Illík

starostovia štyroch bratislavských mestských častí kritizujú návrh nového stavebného zákona. Ten podľa nich vychádza v ústrety billboardovým spoločnostiam a oberá samosprávy o možnosti regulácie neprimeranej vonkajšej reklamy. Starosta Starého Mesta Matej Vagač, Nového Mesta Matúš Čupka, Vrakune Martin Kuruc a Lamača Igor Polakovič vyzývajú ministra dopravy Jozefa Ráža k náprave.

Zástupcovia samospráv upozorňujú na to, že nový stavebný zákon má už postavené reklamné stavby urobiť doslova nesmrteľnými. „Billboardy a megaboardy sú dnes stavbami dočasnými a ich doba trvania nesmie presiahnuť tri roky,“ vysvetľuje starosta Polakovič s tým, že dobu trvania možno predĺžiť, tu však vstupuje do procesu samospráva a kontrola súladu s územným plánom.

Ak pri žiadosti o predĺženie povolenia pre billboard alebo megaboard zistia, že na mieste stojí v rozpore s územným plánom, dobu trvania takejto stavby sa nepredĺžia a reklamný pútač bude musieť byť odstránený. „Toto pravidlo však návrh nového zákona ruší, a tak všetky už povolené billboardy a megaboardy by mohli na mieste zostať prakticky naveky,“ dodáva Polakovič.

Starosta Vagač upozorňuje, že doterajšia úprava ukončovala platnosť reklamných stavieb k 30. aprílu 2024. Tesne pred týmto termínom však prišla novela zákona, ktorá termín odsunula až na 30. apríl 2027. „Zverejnený nový stavebný zákon tieto stavby nedefinuje už ani ako dočasné a ani im neprisudzuje, ako dočasné majú byť,” zdôraznil Vagač s tým, že podľa štyroch starostov ide o neprijateľnú zmenu, ktorej nepredchádzala žiadna diskusia s dotknutými samosprávami.

Starostovia Vagač, Čupka, Kuruc a Polakovič vyzývajú zodpovedný rezort Ministerstvo dopravy SR a ministra Jozefa Ráža, aby nezabúdal na hlas miest a obcí a popri desiatkach iných pripomienok doplnil do návrhu zákona aj pôvodné znenie: „Konštrukcie s informačnou resp. reklamnou plochou sú stavbami dočasnými, ktorých doba trvania nesmie presiahnuť tri roky s tým, že dobu trvania možno predĺžiť.”

„Pôvodne mali všetky reklamné stavby prísť o stavebné povolenie koncom apríla 2024, súčasná vláda im však v apríli dopriala ďalšie tri roky. Ak by sa tak nestalo, v Bratislave by už dnes postupne mizli stovky megaboardov a billboardov,” dodáva starosta Čupka. Časovo obmedzené pripomienkovanie novely stavebného zákona má podľa nich aj netypické letné načasovanie - končí už dnes 15. augusta.

Hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková pre agentúru SITA uviedla, že ministerstvo sa bude touto pripomienkou zaoberať v rámci medzirezortného pripomienkového konania.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov SITA je bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA porušením autorského zákona.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite