štvrtok 8. augusta.
V Pisztoryho paláci otváram s Marianom Meškom výstavu Petra Kotvana Farbozber:
1
Johann Wolfgang Goethe opisoval ľudské vnímanie farieb a polemizoval s Issaacom Newtonom. Goetheho teória farieb sa dlho pokladala za nevedeckú. Až v poslednom čase, keď sa začína uvažovať o modálnej semiotike, ktorá nie je založená na dichotomických opozíciách, ale na malých odtieňoch a procesoch premien predmetného sveta na nepredmetný, si začíname naplno uvedomovať význam Goetheho a Ittenovej teórie farieb, ale aj farbistých opisov Kassie St. Clair. Nehovorím to kvôli teórii, ale preto, že do tohto sveta patrí Peter Kotvan a jeho výstava zberu farieb v Pisztoryho paláci.
2
Je to už desať rokov, čo ma Marian Meško prizval na otvorenie troch výstav Petra Kotvana v Bandyho kníhkupectve a potom aj k ďalším: v roku 2016 v Galérii 19, v roku 2017 v galérii F7, v roku 2019 v galérii Nová synagóga v Hranici, ešte raz v roku 2021 v Galérii 19 a teraz v Pisztoryho paláci. Naučil ma pritom rozumieť významu slova kurátor a meškovskému spôsobu inštalovania výstav. Rád som bol pri tom, učil som sa a postupne som sa stal kurátorským učňom. Najradšej si spomínam na výstavu v slovinskej Sežane, kde som s úžasom sledoval, ako Milan Bočkay s Marianom Meškom a Klárou Bočkayovou postupne zmenili miestne kultúrne stredisko na stredomorskú galériu, na ktorú vialo od Terstu more. Pri výstave Skupiny A – R v Nitre ma zase Marian Mudroch s Igorom Minárikom zasväcovali do tajov toho, ako inštalovať výstavy.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.