Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Legendárna električka, ktorá spájala Bratislavu a Viedeň oslavuje 110 rokov

.peter Janoviček .slovensko

V roku 1914 spojila Bratislavu s Viedňou elektrická lokálna železnica. Jej obľuba bola taká veľká, že sa na ňu nezabudlo dodnes, hoci jej premávka bola ukončená v roku 1945. Slovenské technické múzeum - Múzeum dopravy v Bratislave, jej k 110. narodeninám venovalo novú výstavu.

Legendárna električka, ktorá spájala Bratislavu a Viedeň oslavuje 110 rokov Peter Janoviček

železničné spojenie po pravom brehu Dunaja, medzi Viedňou a Prešporkom začali plánovať už v roku 1898, trvalo však dlhých 16 rokov, kým sa ho podarilo zrealizovať. Trať napokon slávnostne otvorili 1. februára 1914. Davy ľudí čakali na príchod súpravy z Viedne. Na konečnej stanici v Prešporku – Námestí Korunovačného pahorku, privítal tunajší primátor Brolly svojho viedenského kolegu Weiskirchnera. Nasledoval slávnostný banket v hoteli Savoy – Carlton a po ňom sa vlaky vrátili naspäť do Viedne. 

Pravidelná premávka na trati sa začala 5. februára 1914.  Zabezpečovalo ju 11 vlakových súprav denne. Cestujúci si novú vlakovú trať obľúbili. Len v prvom roku jej prevádzky, sa predali až 3 milióny cestovných lístkov. Z dobových záznamov vieme, že 1. marca 1914 sa rozhodli nové spojenie, ako inkognito cestujúci, vyskúšať dokonca aj korunný princ Karol s manželkou Zitou.

Vo vtedajšom Prešporku sa pre túto dráhu ujalo ľudové pomenovanie Viedenská električka (Bécsi villamos, Wiener Bahn), v Rakúsku sa táto dráha dodnes nazýva Pressburgerbahn.

Dejiny k obľúbenej trati neboli milosrdné. Počas trvania 2. svetovej vojny patrila Petržalka, cez ktorú trať viedla, Nemeckej ríši. Posledný vlak bol z petržalskej stanice do Viedne vypravený 2. apríla 1945. Po skončení vojny nebola osobná doprava z Petržalky cez Berg do Viedne už nikdy viac obnovená.

Peter Janoviček

Pamiatku obľúbenej železnice u nás ochraňuje Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, ktorý sa snaží o obnovu lokomotívy a vozňa Viedenskej električky. Práve on tiež pripravil k 110.  výročiu spustenia premávky, výstavu v Múzeum dopravy v Bratislave, ktorá nesie názov 110 ROKOV VIEDENSKEJ ELEKTRIČKY.

Históriu železničnej trate priblížia návštevníkom výstavy informačné panely a exponáty v podobe dobových artefaktov, dokumentov i modelov vozidiel, ktoré prevádzku na trati Viedenskej električky zabezpečovali. Unikátom je napríklad model električky z dánskej stavebnice LEGO. V areáli múzea je zároveň možné vidieť zreštaurovanú električkovú lokomotívu GANZ s označením P.O.H.É.V. 

Kurátorom novej výstavy je Michal Jajcaj, ktorý pri jej tvorbe spolupracoval s členmi Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Jedným z nich je Roman Delikát, ktorý nás pozval aj do kabíny lokomotívy. Tá napriek svojmu veku zvonku žiari. Je pamiatkou na doby, ktoré sú nenávratne preč, ale práve Viedenská električka, ktorá spájala významné mestá bývalej monarchie, je pekným príkladom tradície, na ktorú sa bude ešte dlho spomínať. 

Peter Janoviček

Výstava v Múzeu dopravy v Bratislave, je návštevníkom prístupná do 30. septembra 2025. Pre rodiny s deťmi, či triedy, múzeum pripravuje špeciálny výchovno-vzdelávací program: "Pátranie po Viedenskej električke". K dispozícii bude interaktívny dotykový kiosk, sprievodné informačné panely a metodický pracovný list s kvízovými otázkami.

O Bratislave a jej dejinách sa viac dočítate na webe Občianskeho združenia Bratislavské rožky: https://bratislavskerozky.sk

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite