uplynulý týždeň sa od 16. – 19. januára konal vo Viedni veľtrh cestovného ruchu Ferienmesse, na ktorom sa už od začiatku 90. rokov minulého storočia prezentuje aj Slovensko, boli však aj roky, keď sme tento veľtrh ignorovali. Náš stánok bol tak zle koncipovaný, že ho návštevník, prichádzajúc do návštevníckej haly C, nezbadal. Všetky stánky boli v hornej časti jasne označené názvom krajiny, len ten slovenský označenie nemal. Pri čelnom pohľade však vyzeral veľmi dobre.
O cestovnom ruchu a jeho problémoch som uverejnil od roku 2007 veľa článkov, v ktorých som dokola upozorňoval na tie isté problémy. Ani po skoro 20 rokoch to nikto v dnes už zrušenej Slovenskej agentúre cestovného ruchu (SACR) nepochopil a zdá sa, že to nikto nechápe ani v novozriadenej organizácii Slovakia Travel. Jednou z príčin môže byť aj to, že sú tam zamestnaní v riadiacich pozíciách tí istí ľudia. Dávno to pochopili v Českej republike, Maďarsku, Slovinsku, Bulharsku či Rumunsku.
Za uplynulých 10 rokov sa prezentácia našej krajiny trochu zlepšila, ale stále je slabá, s malou výpovednou hodnotou a s mnohými starými prospektami. Spomedzi ponúkaných prospektov bola najmenej polovica v angličtine. Väčšinu návštevníkov veľtrhu pritom tvoria rakúski dôchodcovia a tí angličtinu neovládajú.
kde robíme chybu?
Celá prezentácia Slovenska je dlhé roky koncepčne zlá. Už roky tam rakúski návštevníci vidia kúpele Piešťany, Trenčianske Teplice, mesto Bratislava, bratislavský región, Spiš a Pieniny, Žitný ostrov a organizáciu Slovakia Travel, predtým SACR. Na Slovensku máme množstvo oblastných organizácií cestovného ruchu. Prečo nedostávajú šancu vystavovať svoje produkty? Prečo nezacieli Slovakia Travel každý rok na niektorý región Slovenska, ako to robila Česká republika?

V našom stánku som ešte nevidel prezentáciu krásnych jaskýň a hradov, hodnotných múzeí, drevených kostolov pod ochranou UNESCO, kalendár podujatí, prezentáciu ľudových tradícií, krojov a tak ďalej. Veľa by spravilo vystúpenie fujaristu, harmonikára alebo darovanie drobného suveníru po vyplnení jednoduchého dotazníka o Slovensku. Nikto nemá v Slovakia Travel trochu invencie? Musia ponúkať mnohé roky stále to isté? Pracuje tam údajne vyše 40 ľudí, ktorých pracovná náplň mi je neznáma. Dá sa však tento potenciál rozvíjať s ľuďmi, ktorí sú buď neschopní, alebo nemajú záujem niečo pozitívne spraviť? Už ani netreba nič nové vymýšľať, prakticky všetko v tejto oblasti už bolo vymyslené. Stačí sa len pozrieť, ako to robia iné krajiny.
„Celá prezentácia Slovenska je dlhé roky koncepčne zlá.“
Každý rok je na spomenutom veľtrhu jeden štát partnerskou krajinou tohto podujatia. Tento rok to bolo Slovinsko. Slovensko za vyše 30 rokov svojej existencie nebolo schopné ani raz sa zhostiť tejto prestížnej úlohy. Rumunsko to spravilo už dvakrát. Pritom Rakúsko je našou susednou krajinou so solventným obyvateľstvom, u ktorého by bolo potrebné prebudiť záujem o našu krajinu. Dosiaľ si ani polovica obyvateľov Viedne nebola pozrieť Bratislavu vzdialenú pár desiatok kilometrov, pretože sme ich nepresvedčili, aby k nám prišli.
prečo chýbame v rakúskych cestovkách?
Každý rok je súčasťou programu veľtrhu premietanie filmov rakúskych cestovných kancelárií o krajinách, ktoré majú vo svojej ponuke. Navštevujem tento veľtrh už vyše 20 rokov, dosiaľ som tam nevidel jediný film o Slovensku. Je to preto, že ponuky cestovania na Slovensko sa jednoducho v katalógoch rakúskych cestovných kancelárií prakticky vôbec nevyskytujú. Len sem-tam niekto ponúka výlet do Bratislavy, nejaký odvážlivec návštevu Vysokých Tatier. Keď som sa viacerých rakúskych „touroperátorov“ pýtal, prečo neponúkajú Slovensko, odpoveďou bolo, že o našu krajinu nie je záujem. Podotýkam, že ich úlohou nie je hľadať informácie o Slovensku, tie musia dostať od nás.
Pred niekoľkými rokmi ste nenašli v ich katalógoch žiadne ponuky na cestovanie do Rumunska či Bulharska. Dnes si už môžete vyberať. Všetko sa ale odvíja od aktivít danej krajiny. Bulharský stánok ponúkal také krásne prospekty v nemčine, že im môžeme len ticho závidieť. Pokiaľ sa nedostanú naše produkty do katalógov rakúskych cestovných kancelárii, tak môžeme zabudnúť na návštevnosť Slovenska z Rakúska či iných krajín Európy. To za tie roky ešte nikto nepochopil? Prečo Slovakia Travel nespolupracuje s cestovnými kanceláriami, ktoré sa zaoberajú aktívnym cestovným ruchom? Od nich by sa dozvedeli, čo potrebujú na podporu a propagáciu svojich produktov v zahraničí.
čo je úlohou Slovakia Travel?
Vo verejnoprávnej televízii STVR si slovenský divák môže pozrieť reklamy ponúkajúce našim občanom dovolenku na Slovensku. Oni ale vedia, kde môžu doma dovolenkovať. Hlavnou úlohou Slovakia Travel nie je ponúkať Slovensko Slovákom a odčerpávať zdroje miestnemu obyvateľstvu. Je to však oveľa ľahšie, ako ponúknuť niečo zmysluplné Rakúšanom a vedieť sa na tamojšom trhu presadiť.

Hlavným cieľom Slovakia Travel má byť propagácia Slovenska, vďaka ktorej sa zvýši návštevnosť našej krajiny zo zahraničia. Aj v dôsledku tejto dlhoročne slabej propagácie a neschopnosti zaujať je podiel cestovného ruchu na tvorbe HDP Slovenska jeden z najnižších v celej Európskej únii. Pravidelne sme na poslednom, resp. predposlednom mieste z krajín EÚ. Priemerná hodnota priameho HDP cestovného ruchu (suma priamej hrubej pridanej hodnoty cestovného ruchu a čistých daní) na produkty cestovného ruchu sa v období 2005 – 2016 pohybovala okolo 2,81 % podielu na HDP slovenskej ekonomiky. Cestovný ruch podľa údajov analytika tvoril na Slovensku začiatkom roka 2024 približne 1,4 % HDP. V susednej Českej republike to boli 4 % HDP, v Poľsku 5,2 % a v Maďarsku 6,3 %.
Bolo by zaujímavé pozrieť sa na Poľsko, ako sa mu to podarilo. Trúfam si totiž poznamenať, že na našom oveľa menšom území máme viac pozoruhodností, ako ich majú Poliaci. Je to ale predovšetkým o ľuďoch. Zdá sa, že ani vytvorenie nového Ministerstva cestovného ruchu a športu SR neprispelo k lepšej propagácii našej krajiny. Som skeptikom, či sa to vôbec pri zabehnutom a nefunkčnom prístupe zodpovedných ľudí niekedy zmení. Kedysi som dúfal, že pozitívna zmena nastane, dnes už len dúfam, že nás raz nepredbehne Albánsko.
Autor je voľne píšuci novinár pracujúci v cestovnom ruchu.