Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vládna koalícia predkladá „ruský zákon“ proti aktívnym občanom

.platforma pre demokraciu .slovensko

Novinkou je, že štátne úrady by v prípade schválenia návrhu mohli začať zbierať údaje nielen o štatutárnych zástupcoch mimovládnych neziskových organizácií, ale aj ich jednotlivých členoch.

Vládna koalícia predkladá „ruský zákon“ proti aktívnym občanom
SITA/Úrad vlády SR

platforma pre demokraciu vyzýva poslancov, aby odmietli prenasledovanie a diskrimináciu mimovládok!

Vládna koalícia dnes, len dve hodiny pred rokovaním Ústavnoprávneho výboru, predložila do NR SR zásadný pozmeňovací návrh, ktorým sa radikálne sprísňuje pôvodný návrh skupiny poslancov za SNS označovať mimovládne neziskové organizácie a regulovať ich lobing. Z pôvodného návrhu ostáva zachované škandalózne ustanovenie, že regulovať sa majú len lobingové aktivity mimovládok, nie oligarchov, firiem, či iných skupín, ako sú napríklad odbory, športové združenia či cirkev. Po novom sa má nielen zvýšiť administratívna záťaž pre mimovládky, ale zásadne sa zvyšujú aj kompetencie a kontrolná právomoc štátnych inštitúcií. Úplnou novinkou je, že štátne úrady by v prípade schválenia návrhu mohli začať zbierať údaje nielen o štatutárnych zástupcoch mimovládnych neziskových organizácií, ale aj ich jednotlivých členoch. Platforma pre demokraciu považuje predložený návrh za diskriminačný a protiústavný a vyzýva poslancov, aby takto formulovaný návrh odmietli.

„Štát si začína zbierať údaje o aktívnych občanoch. Toto orwelovské poňatie transparentnosti zapadá do ruského autokratického vnímania sveta. To, že občianske združenie bude musieť oznamovať štátu akékoľvek stretnutie s politikom alebo vyšším štátnym úradníkom, pokladám nielen za úplne neakceptovateľné, ale tiež za porušenie základného ústavného práva na združovanie. Takýto zber informácií zo strany štátu sme tu už mali počas komunistického režimu, vtedy to bolo robené v utajení, teraz to štát ide bez hanby zopakovať. Vyzývame poslankyne a poslancov NR SR, aby tento návrh zákona odmietli,” povedal programový riaditeľ Platformy pre demokraciu Filip Vagač.

Čo obsahuje návrh zákona?

Výkazy pre všetky právne formy MNO

Výkazy, ktoré budú organizácie predkladať za predchádzajúce kalendárne roky (prvýkrát už od 1.5.2025 do konca roka 2025) musia obsahovať

1. Prehľad príjmov a výdavkov a údaje o fyzických osobách, ktoré prispejú na činnosť organizácie 5000 eur v kalendárnom roku v rozsahu meno a priezvisko a pri právnických osobách názov alebo obchodné meno, identifikačné číslo a adresu sídla, ak prispejú na činnosť čo i len jedným centom. Výnimka je stanovená takto: Do sumy podľa odseku 2 písm. b) prvého bodu sa nezapočítava hodnota peňažného daru alebo peňažného príspevku poskytnutého na účel pomoci konkrétnej osobe so zdravotným postihnutím alebo iným nepriaznivým zdravotným stavom, suma úhrady za poskytovanie sociálnych služieb v zariadení sociálnych služieb podľa osobitného predpisu ani suma úhrady za poskytovanie zdravotnej starostlivosti podľa osobitného predpisu.

2. Identifikačné údaje fyzickej osoby, ktorá je orgánom alebo členom orgánu občianskej neziskovej organizácie vo všetkých právnych formách, v rozsahu meno a priezvisko s uvedením dňa vzniku alebo zániku jej funkcie, ak táto funkcia vznikla alebo zanikla v priebehu kalendárneho roka.

Oproti predchádzajúcemu návrhu sa doplnila povinnosť uverejňovať vo výkaze údaje o členoch orgánov MNO – nie je jasné o aké orgány ide, lebo štatutárny zástupca je už teraz v registri MNO, ak napríklad pôjde o valné zhromaždenie, na ktorých bývajú všetci členovia združenia alebo ich zástupcovia, tak môže ísť o dlhé zoznamy ľudí a v podstate štát získa zoznam osôb, ktoré využívajú svoje ústavou garantované právo na združovanie a ešte tento zoznam osôb bude aj verejne dostupný. Je to zásah do práva na súkromie týchto osôb. Nevieme povedať, ktorí členovia ktorých orgánov budú takto zasiahnutí, lebo to má stanoviť Ministerstvo financií dodatočne.

3. Zostáva vágne vymedzenie toho, čo budú registrové orgány vo výkazoch kontrolovať, rovnako zostávajú zachované aj pokuty do výšky 1000 eur, pri dodatočnom nesplnení povinnosti až do 10 tis. eur a prípadne hroziace zrušenie či rozpustenie organizácie. V prípade občianskych združení rozhoduje o rozpustení priamo Ministerstvo vnútra SR bez súdneho konania. Pri občianskych združeniach (najrozšírenejšia forma MNO) sa povinnosť vypracovať výkaz bude týkať tých, ktoré v kalendárnom roku majú príjem viac ako 35 tis. eur, ak je fyzická osoba štatutárnym orgánom vo viacerých združeniach, potom táto povinnosť vypracovať výkaz bude stanovovať tak, že príjmy združení s rovnakým štatutárom sa sčítajú.

4. Povinnosti sa zavádzajú aj pre právnické osoby so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, ktorá je združením podľa práva štátu, na ktorého území má svoje sídlo, alebo jej organizačná jednotka. Tie môžu na území Slovenskej republiky pôsobiť za rovnakých podmienok a v rovnakom rozsahu ako združenie vzniknuté podľa tohto zákona, ak splní podmienky na zápis do registra mimovládnych neziskových organizácií ustanovené zákonom.

MNO ako povinné osoby podľa infozákona

Navrhuje sa ustanoviť, že mimovládne neziskové organizácie, ktoré dostávajú prostriedky od orgánov verejnej správy (štátne aj samosprávne orgány), budú povinnými osobami a budú sprístupňovať informácie o nakladaní s týmito verejnými zdrojmi. Pričom, ak žiadosti o sprístupnenie informácie nevyhovejú v plnom rozsahu, tak sa musia do 8 dní kvalifikovaným podnetom obrátiť na orgán, ktorý im verejné prostriedky poskytol, aby vydal rozhodnutie o nesprístupnení. Je to podobný režim ako pri právnických osobách, kde majú priamu alebo nepriamu účasť štátne orgány, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie. A táto povinnosť sa bude vzťahovať nie len na finančné zdroje poskytnuté od účinnosti zákona, ale na všetky v minulosti.

Táto úprava je problematická preto, lebo ide o ohromnú administratívnu záťaž tak pre samotné MNO ako aj pre orgány, ktoré im poskytujú verejné zdroje. Ak malé občianske združenie dostane dotáciu od obce 3000 eur na zorganizovanie detského letného tábora, stáva sa povinnou osobou a to aj bez toho, aby mala zamestnancov či osoby, ktoré takéto infožiadosti budú vybavovať. Pričom infožiadosť sa môže týkať farby tričiek na tábore, ktoré neboli platené z verejných zdrojov, ale občianske združenie bude musieť vypracovať kvalifikovaný podnet na obec, ktorá musí vydať rozhodnutie o nesprístupnení informácie, keďže nejde o informáciu o hospodárení s verejnými zdrojmi.

Navyše, ak akákoľvek MNO získala financovanie z verejných zdrojov, tak to muselo byť na základe zmluvy, ktorá je povinne zverejňovaná a teda verejnosť o poskytnutí finančných prostriedkov môže získať informáciu z už zverejnených zdrojov a ten orgán, ktorý jej tieto prostriedky poskytol má oprávnenie kontrolovať ich využitie pri vyúčtovaní ale aj neskôr. Nie je preto dôvod, aby poskytovanie týchto prostriedkov podliehalo ďalšej kontrole zo strany verejnosti, lebo to by sme mohli zaviesť aj to, že ak podnikateľský subjekt získa zákazku z verejných zdrojov, mal by podliehať rovnakej kontrole ako MNO a teda tiež by mal byť povinnou osobou z infozákona. MNO sú, rovnako ako podnikateľské subjekty, subjektami súkromného práva, nie verejnými inštitúciami, preto je nezmyselné, aby sa na nich vzťahovali prísnejšie povinnosti ako na podnikateľov, v prípade, že rovnako ako oni nakladajú s verejnými zdrojmi.

Lobing

Návrh zavádza nejasný a neurčitý pojem lobing, ktorým sa na účely návrhu zákona rozumie priame alebo nepriame ovplyvňovanie rozhodovania verejného funkcionára, vedúceho štátneho zamestnanca v služobnom úrade, ktorým je kancelária prezidenta Slovenskej republiky, ministerstvo alebo iný ústredný orgán štátnej správy, alebo osoby, ktorá poskytuje poradenské služby alebo spracúva odborné podklady pre prezidenta Slovenskej republiky, člena vlády, štátneho tajomníka alebo vedúceho ostatného ústredného orgánu štátnej správy, (ďalej len „lobovaný“) pri výkone jeho funkcie, ak je vykonávané viac ako raz v priebehu kalendárneho štvrťroka. Avšak tentoraz ide zákonodarca ešte aj rozdeľovať medzi organizáciami zriadených podľa toho istého zákona a do pozmeňujúceho návrhu doplnil, že za lobing sa nepovažuje činnosť odborových organizácií, organizácií zamestnávateľov a športových organizácií zapísaných v registri právnických osôb v športe podľa osobitného predpisu.

Organizácie budú musieť zverejňovať raz za 3 mesiace podrobnú správu o lobingových aktivitách, do registra zapísať, že sú lobisti a ak porušia tieto povinnosti, tak im budú hroziť pokuty, prípadne, ak porušia povinnosti 3 krát v kalendárnom roku, tak zrušenie súdom alebo rozpustenie rozhodnutím Ministerstva vnútra v prípade občianskeho združenia.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite