na Slovensku už rôzne kruhy nakreslili o Rusku a Ukrajine toľko obrázkov, že verejnosť má problém zorientovať sa. Aký je obrázok reality podľa Jefima Fištejna?
Vytvoriť paralelnú realitu je zmyslom dezinformačnej politiky. Zmyslom teda nie je podsunúť lož, zmyslom je zasadiť do informačného priestoru pravdivé, polopravdivé a úplne nepravdivé vyjadrenia, aby bol relativizovaný samotný pojem pravdivosti. Aby sa pravda začala vnímať len ako jedna z možných alternatív. Dnes je v Európe zvykom hovoriť, že jedna z možných interpretácií je to a druhá ono. Paradoxne v Európe, a na Slovensku možno ešte viac, je dosť ľudí, ktorí sa dopúšťajú rovnakej chyby, ako často aj poctivo zmýšľajúci intelektuáli koncom tridsiatych rokov. Tí naozaj verili, že sovietske Rusko sa snaží o uskutočnenie starých ideí osvietenstva, teda o zavedenie hodnôt, ktorým boli oni v Európe oddaní. Zdalo sa im, že ich hodnoty nemali v Európe uplatnenie, že tu nastupuje fašizmus a že uplatnenie ich hodnôt je v Rusku.
.to je dosť naivné na intelektuálov.
Skočili do pasce vtedajšej stalinistickej propagandy, ktorá poukazovala na správnosť zákona a ústavy. Je známe, že stalinistická ústava bola najdemokratickejšia, a nielen preto, že to hovoril Stalin, uznávali to mnohí. Len už nevideli, že realita a ústava nemali žiadne styčné body. Keď dnes počujem a čítam napríklad výroky Jána Čarnogurského, uvedomujem si, že tu dochádza k úplne rovnakej zrakovej aberácii, k rovnakému pokriveniu vnímania. Oni sa vážne domnievajú, že Rusko dnes plní úlohu ochrancu a presadzovateľa starých európskych hodnôt. Za európske hodnoty môžeme považovať suverénne a dôstojné postavenie jednotlivca. Tí, ktorí tvrdia, že toto Rusko chráni, si vôbec nevšímajú alebo nechápu, že v Rusku došlo k výmene paradigiem. Tieto slobody, ku ktorým sa naši stúpenci Putina hlásia, dostali v Rusku už dávno opačné znamienko.
.v akom zmysle?
Keď sa dnes v Rusku povie demokracia, sloboda, ľudské práva alebo právo jednotlivca, je to už iba pejoratívne. Keď chcú niečo pokarhať a povedať, prečo Západ upadá, tak uvedú presne tento zoznam hodnôt. Tvrdia, že naša sloboda je falošná, pretože vedie k odcudzeniu ľudí navzájom, aj k odcudzeniu jedinca od štátu. Demokracia sa vraj stáva vôľou nejakej luzy, alebo naopak, prostriedkom manipulovania úzkej skupiny. A ľudské práva? To je podľa súčasného Ruska úplne zavádzajúci koncept, ktorý nemôže uznať, pretože nadradzuje človeka spoločnosti. Tvrdím, že hodnoty, ktoré sú u nás cenné, sú v Rusku znehodnotené a už proti nim vznikol iný koncept.
.čarnogurský bol za komunistov väznený. O ňom samotnom robili pamflety a manipulácie, keď tvrdili, že je jedným z klerikálnych fašistov. Ak to isté nevidí v dnešnom Rusku, čo sa stalo?
Človek má tú vlastnosť, že ak aj niečo prežil na vlastnej koži, dokáže to len ťažko extrapolovať na nejakú inú osobu či dokonca spoločnosť. A niekedy to ani nechce, alebo ani nemá schopnosť vnímať. Ja napríklad veľmi ostro pociťujem, ako sú v Rusku prenasledovaní a často aj zbavení možnosti vystupovať poctiví ľudia demokratického zmýšľania. Pociťujem to, akoby sa tá krivda diala mne. Sú spoločensky izolovaní, umelo vyselektovaní a už aj vyháňaní von. Ako človek, akým je Čarnogurský, môže toto necítiť? Ako môže, naopak, stáť na strane tých, ktorí utláčajú ľudí a ešte pri tom hrabú veľké peniaze.
"Je príznačné, že časť konzervatívnej katolíckej inteligencie na Slovensku sa dostala na stranu Putina. V Rusku sa oficiálne hovorí o náboženskom obrodení a o úpadku Západu, a to mnohým imponuje."
.no ako?
Ja si myslím, že je to nedostatkom empatie voči ľuďom, ktorí rovnako ako on bojovali s totalitou. A preto dnes ani sám nevie celkom rozoznať, kde je sloboda a kde totalita.
.máme prezidenta, ktorý to pomenúva priamo. V Kyjeve povedal, že nepochybuje o účasti Ruska v konflikte na Ukrajine. Čarnogurský na to vyhlásil, že slovenský prezident poškodzuje záujmy Slovenskej republiky, pretože nemá dôkazy a hovorí iné ako EÚ.
Ale EÚ predsa tiež hovorí, že na Ukrajine je súčasťou konfliktu Rusko, a hovorí to celý slobodný svet. V zásade je ale príznačné, že časť konzervatívnej katolíckej inteligencie na Slovensku sa dostala na stranu Putina. V Rusku sa oficiálne hovorí o náboženskom obrodení a o úpadku Západu, a to mnohým imponuje. Až na to, že ono obrodenie je ilúzia.
.nič také sa nedeje?
Treba poznať minulosť, aby človek pochopil, že tí, ktorí o obrodení v Rusku hovoria, si pletú hlboké náboženské cítenie s povrchnou obradovosťou. O tom je v ruskej histórii množstvo diskusií. Mnohí veľkí intelektuáli a myslitelia ako Berďajev či Solovjov hovorili, ako často sa v Rusku zamieňa obradovosť s náboženským cítením. Mimochodom, všimni si, že práve katolíci v dnešnom Rusku nemajú veľké práva. Nemajú možnosť robiť púte, pápež tam nebol pozvaný, ani sa vôbec nepodniká snaha o nejaké ekumenické zblíženie. Katolíctvu sa dodnes v Rusku hovorí „latinské kacírstvo“ či „latinská heréza“. A časť slovenských katolíkov je pritom ohúrená a omámená predstavou, že v Rusku je náboženská voľnosť.
.oni hovoria, že Putin vystupuje za náboženské hodnoty, vrátane tých katolíckych.
To znamená, že ľudia, ktorí lož zažili sami na sebe, už dnes necítia nepravdivosť a príšerné klamstvo. Veria, že z človeka, ktorý bol ešte predvčerom zanieteným ateistom, sa zrazu stal horlivý náboženský propagátor, ktorý bozkáva ikonky. Lenže to je tá obradovosť, ktorá nahradzuje skutočnú vnútornú religiozitu. On sa pokojne prežehnáva a bozkáva s metropolitom alebo patriarchom – ktorý bol sám dôstojníkom KGB. Dnes sa to všetko stiera, spolu sú schopní sláviť náboženské sviatky, obradovosť triumfuje. Religiozita si totiž vyžaduje vnútorné presvedčenie a práve tú empatiu, ktorí oni, a žiaľ, ani časť našich katolíkov, už nemá.
.ešte to skomplikujem. Je pravda, že časť slovenských katolíkov je takáto. Ale v Česku má tento smer podobné echo. Od Zemana cez rôzne politické strany a rôznych intelektuálov počujem to isté. Kam siahajú tieto korene?
Tých koreňov je niekoľko.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.