atmosférický film naznačil metaforicky krehké vzťahy Mušky a piatich priateľov. Poaugustoví ideológovia z neho vyrobili alegóriu piatich štátov, ktoré mali stelesňovať František Velecký, Peter Debnár, Milan Lasica, Július Satinský a Ľubomír Záhon, okupujúcich Československo a Mušku Jany Plichtovej. Film z televízneho vysielania na dvadsať rokov zmizol. Šlo o klasický prípad politickej obscénnosti, príznačnej pre komunistický režim a jeho zvrhlú predstavivosť, ktorá mohla vidieť v piatich mládencoch vojská Varšavskej zmluvy a v slnku, zrkadliacom sa vo filme Štefana Uhra na hladine vody v rybárskej sieti alegóriu komunistického režimu.
Do Československej televízie začali vtedy chodiť listy divákov, obviňujúcich tvorcov zo sexuálnej obscénnosti. Jeden prišiel dokonca vo veršoch, ale ja som si zapamätal najmä list rozhorčeného manžela, ktorý napísal, že „on žije so svojou starou už tridsať rokov, v živote ju nevidel nahú a kefujú len pod paplónom“.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.