Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Politická obscénnosť a kultúra

.peter Zajac .slovensko .komentár týždňa

V roku 1970 získal film Sladké hry minulého leta režiséra Juraja Herza, scenáristky Alty Vášovej a kamermana Doda Šimončiča hlavnú cenu festivalu v Monte Carlo. Ako to súvisí s dneškom?

Politická obscénnosť a kultúra Natália Ložeková / natalialozekova.sk

atmosférický film naznačil metaforicky krehké vzťahy Mušky a piatich priateľov. Poaugustoví ideológovia z neho vyrobili alegóriu piatich štátov, ktoré mali stelesňovať František Velecký, Peter Debnár, Milan Lasica, Július Satinský a Ľubomír Záhon, okupujúcich Československo a Mušku Jany Plichtovej. Film z televízneho vysielania na dvadsať rokov zmizol. Šlo o klasický prípad politickej obscénnosti, príznačnej pre komunistický režim a jeho zvrhlú predstavivosť, ktorá mohla vidieť v piatich mládencoch vojská Varšavskej zmluvy a v slnku, zrkadliacom sa vo filme Štefana Uhra na hladine vody v rybárskej sieti alegóriu komunistického režimu.   

Do Československej televízie začali vtedy chodiť listy divákov, obviňujúcich tvorcov zo sexuálnej obscénnosti. Jeden prišiel dokonca vo veršoch, ale ja som si zapamätal najmä list rozhorčeného manžela, ktorý napísal, že „on žije so svojou starou už tridsať rokov, v živote ju nevidel nahú a kefujú len pod paplónom“.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite