Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovenská otázka

.peter Zajac .slovensko .komentár týždňa

Slovenská otázka neexistuje, hovorí jeden môj priateľ. A predsa existuje, hovorím mu ja. Len nie je každodennou podenkou. Pýtame sa ňou na to, ako sa dlhodobo správa slovenská spoločnosť, ako sa utvára jej mentalita.

Slovenská otázka ILUSTRÁCIA NATÁLIA LOŽEKOVÁ/NATALIALOZEKOVA.SK

kľúčovú rolu pri vzniku modernej slovenskej spoločnosti mala osvietenská posledná tretina osemnásteho storočia, keď sa conversatio privata menilo na conversatio publica. Vytvárala sa verejnosť, rozširovali sa základy gramotnosti a nového typu vzdelania. Diskurz opustil priestory salónov, viedol sa v podobe korešpondencie, v kaviarniach, čitárňach, knižniciach, kluboch a slobodomurárskych lóžach, na stránkach brožúr a periodickej tlače sa začala utvárať verejná mienka. Konfesionálne a regionálne rozdiely prestávali zohrávať podstatný význam v mene novej, národnej jednoty. Takýto obraz rodiacej sa slovenskej meštianskej spoločnosti podáva historička Eva Kowalská.

Rozhodujúcu rolu pritom zohral jazyk ako nástroj spoločnej komunikácie a kultúry. Prvý pokus urobili bernolákovci na pôde západoslovenského kultúrneho jazyka, ale ako rozhodujúca sa ukázala iniciatíva nastupujúcej romantickej generácie národného hnutia. Najmä zásluhou Ľudovíta Štúra, Michala Miloslava Hodžu a Martina Hattalu vznikol a bol kodifikovaný spisovný jazyk založený na jazyku liptovskomikulášskych mešťanov. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite