rok 2018 patril v slovenskej spoločnosti k tým najbúrlivejším, čo sa premietlo aj do prezidentskej kampane. Na jej začiatku bola otázka, či bude opätovne kandidovať úradujúci prezident Andrej Kiska. Aj keď sa rozhodol vo funkcii skončiť, stále bol v kampani dôležitou postavou. Svedčia o tom útoky na jeho osobu a aj umelá kauza udeľovania milosti, ktorú živil smerácky kandidát Maroš Šefčovič. Najviac však prezidentská kampaň prekvapila masívnym nástupom Zuzany Čaputovej na „pole position“.
ako sa to začalo
Veľmi krátko po rozhodnutí Andreja Kisku ohlásili kandidatúru Róbert Mistrík a podpredsedníčka Progresívneho Slovenska Zuzana Čaputová. Myšlienka prezidentskej kandidatúry pritom nevzišla priamo od Čaputovej, ale od ľudí z Progresívneho Slovenska, ktorí ju následne oslovili. Čaputová ponuku dostala na začiatku februára, teda ešte pred vraždou Jána Kuciaka a jeho snúbenice. Zobrala si čas na premyslenie, a teraz priznáva, že najmä tento násilný čin ju presvedčil, že do boja o Prezidentský palác by mala vstúpiť. Nemala to však ľahké. Jej protikandidát Mistrík mal podobné hodnoty a navyše disponoval oveľa väčším kapitálom, ktorý mohol investovať do kampane. Čaputovej najprv kampaň financovala strana, čo rozhodne znamenalo skromnejšie výdavky, keďže mladé a rastúce PS potrebovalo zdroje na vlastné fungovanie. Prevaha financií sa ihneď prejavila. Mistríkove bilbordy „zaplavili“ krajinu a v prieskumoch hneď atakoval popredné priečky. Čaputová s rozpoznávacou kampaňou až tak neuspela, jej poznateľnosť bola iba o niečo málo vyššia ako predtým. Zdalo sa, že výrazne jej nepomáha ani letná udalosť v prezidentskej záhrade, kde ju podporil emeritný biskup Róbert Bezák.
Zuzana Čaputová má za sebou príbeh pripomínajúci boj biblického Dávida proti Goliášovi, a práve naň sa rozhodla všetko staviť. Víťazné ťaženie proti pezinskej skládke ukazuje, že skupina obyvateľov sa môže a má postaviť proti silným oligarchom a tento boj dokáže vyhrať. Úctyhodná snaha však bola hlavne na sociálnych sieťach až priveľmi tlačená do popredia, čo spôsobilo, že „Čaputovej skládka“ sa stala terčom vtipov. Ani vo viacerých kampaňových videách, kde bol jej príbeh zdôrazňovaný, nepôsobil autenticky. Autenticita však prišla v kľúčovom finiši kampane.
„Zuzana Čaputová má za sebou príbeh podobný boju Dávida s Goliášom.“
Vyštudovaná právnička má silnú zbraň: vie presvedčivo osobne komunikovať. Zvláda rétoriku, má prirodzenú gestikuláciu a vo verejnom prejave pred ľuďmi vie vyvolať dojem úprimnej a otvorenej rečníčky. Ľudia z jej tímu hovoria, že úvodnú kampaň chceli ako-tak prečkať, pretože vedeli, že ich kandidátka je najsilnejšia práve v diskusiách. Dúfali, že sa diskusie začnú v decembri, prinajhoršom hneď po novom roku. Preto sa aj dostali pod tlak, keď sa prvé diskusie naozaj rozbehli až začiatkom februára. Tlačila ich najmä téma vzdávania sa, ktorú otvoril Róbert Mistrík. Príliš skoro. Prišiel s ňou už sedemnásteho novembra, v čase, keď sa ľudia iba spamätávali z komunálnych volieb. V čom je teda to tajomstvo Zuzany Čaputovej, vďaka ktorému Mistríka preskočila?
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.