Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vyučovanie v čase korony. Školstvo nie je na online vzdelávanie pripravené

.martin Vančo .slovensko

Nedostatočné internetové pokrytie, otázna úroveň digitálnych zručností a chýbajúce know-how pri online vyučovaní sú dôvodmi, prečo školstvo funguje len v úspornom režime.

Vyučovanie v čase korony. Školstvo nie je na online vzdelávanie pripravené ucimenadialku.sk

ministerstvo školstva investovalo za uplynulú dekádu stovky miliónov eur z eurofondov na nákup rôznych digitálnych vzdelávacích materiálov, tabletov či na zdokonaľovanie digitálnych zručností učiteľov a žiakov. Pri pohľade na všetky tieto investície by naše školstvo malo byť na dlhodobé zatvorenie škôl pripravené. Lenže nie je. 

Slovenské školstvo sa ani nikdy na dištančné (diaľkové) vzdelávanie nepripravovalo. Spomínané projekty boli parciálne, pilotné, často nesystémové a o online vyučovaní sa vždy uvažovalo len ako o doplnku k štandardným spôsobom výučby. Dnešný školský systém naráža hneď na niekoľko prekážok, ktoré mu znemožňujú prejsť v čase krízy na plnohodnotné online vyučovanie.

Prvou základnou podmienkou online vzdelávania je, že žiaci aj učitelia budú mať rýchle a kvalitné pripojenie na internet. Podľa Eurostatu má však len 82 % slovenských domácností prístup k internetu. Sme pod priemerom Európskej únie, ktorý je na úrovni 90 %. Niektoré domácnosti majú síce internetové pripojenie, ale ich počítač napríklad nemá webkameru, ktorá by simulovala prítomnosť na hodine, alebo sa o jeden počítač delí viac žiakov.

Predpokladajme (presné dáta k tomu nemáme), že prístup k internetu budú mať v menšej miere najmä deti zo sociálne vylúčených spoločenstiev a chudobnejších rodín. Pokiaľ sa nenájdu iniciatívni (a odvážni) učitelia, ktorí budú deti osobne navštevovať, vzdelávanie mnohých z nich v týchto mesiacoch prakticky zastane. Ide práve o deti, ktoré by sa kvalitným vzdelaním mali vymaniť z pasce chudoby. 

Na magistráte v Žiline zisťovali, aké je odozva žiakov základných škôl, ktoré spadajú pod mesto.  Zistili, že asi 93 % žiakov sa vzdeláva z domu. Najmenšiu mieru zapojenia majú práve od žiakov z marginalizovaných komunít.

Výrazne sťažené učenie budú mať aj deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré pri vyučovaní využívajú okrem učiteľov aj pomoc rôznych asistentov a špeciálnych pedagógov. 

Pri online vzdelávaní, ktoré v súčasných podmienkach prebieha hlavne asynchrónne (teda žiaci a učitelia nie sú súčasne online), predstavuje tento školský pomocný personál len ďalší článok komunikačného reťazca.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite